Most kolejowy Glinki-Góra Kalwaria

i

Autor: Rafał T / fotopolska.eu / Wikipedia

Okolice stolicy

Zabytkowy most pod Warszawą do rozbiórki? Tego chcą kolejarze

Już wkrótce może dobiec końca historia zabytkowego mostu w Górze Kalwarii pod Warszawą. Pojawił się postulat jego rozbiórki. Dlaczego?

Spis treści

  1. Zabytek zniknie z Góry Kalwarii?
  2. Zabytkowy most na Wiśle w Górze Kalwarii - historia miejsca
  3. Co na to mieszkańcy? Chcą... kładki niczym tej z Warszawy

Zabytek zniknie z Góry Kalwarii?

Do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wpłynął wniosek o wykreśleniu z ewidencji mostu kolejowego w Górze Kalwarii. Wniosek złożył sam właściciel mostu, czyli kolej. Jej władze planują rozebrać przeprawę, a tuż obok wybudować nowy most. Początek prac planowany jest na przyszły rok.

Jako argument kolejarze wskazują zły stan techniczny starego mostu oraz decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który nakazał przebudowę lub budowę nowego mostu w celu bezpiecznego poprowadzenia ruchu kolejowego.

Zabytkowy most na Wiśle w Górze Kalwarii - historia miejsca

Most kolejowy Glinki-Góra Kalwaria pochodzi z lat 50. XX wieku. Do użytku oddano go w 1951 roku. Przechodząca nad Wisłą konstrukcja opiera się na pięciu filarach. Tworzy ją sześć, stumetrowych, łukowych przęseł. Od początku tego stulecia mostem przeprawiają się już tylko pociągi towarowe.

Od połowy 2021 roku most kolejowy w Górze Kalwarii znajduje się ww wojewódzkim rejestrze zabytków.

Co na to mieszkańcy? Chcą... kładki niczym tej z Warszawy

Inwestycja żywo interesuje lokalną społeczność. Burmistrz Góry Kalwarii Arkadiusz Strzyżewski, a także sołtys położonej pod drugiej stronie mostu wsi Glinki Marcin Podgórzak zgłosili postulat budowy kładki pieszo-rowerowej w tym miejscu. Byłaby to konstrukcja na wzór tej otwartej w tym roku w stolicy.

Pierwotnie chciano, aby kładka powstała w miejscu zabytkowego mostu (jeśli ten zostanie wyburzony). Jednak najbardziej prawdopodobny jest obecnie wariant, w którym jeden z chodników nowego mostu zostałby poszerzony do 3 metrów i to on stanowiłby ścieżkę pieszo-rowerową.

Ursus Północny - fatalny stan przystanku kolejowego w Warszawie:

Góra Kalwaria straci bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawą. Kolejarze kupili pociągi, które nie pasują do peronów