Już rok minął od momentu oddania do ruchu ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z najdłuższym tunelem w Polsce. Imponujące są dane na temat jego użytkowania przez uczestników ruchu drogowego.
Tunel POW działa już od roku
Od momentu otwarcia przez tunel przejechało około 23 mln pojazdów. Niestety, w tym samym czasie odcinkowy pomiar prędkości zarejestrował ponad 46,5 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości.
- Od oddania tunelu do ruchu, w grudniu 2021 roku przejechało nim około 23 milionów pojazdów - przekazała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.
Co istotne, mimo przekraczania prędkości przez tysiące kierowców, w ciągu pierwszego roku funkcjonowania tunelu POW nie było poważnego zdarzenia drogowego, które wpłynęłoby na pogorszenie bezpieczeństwa w tunelu.
- Kontrole prędkości prowadzone są na trzech pasach ruchu w obu kierunkach. Pracuje tam 12 kamer systemu zamontowanych na wjazdach i wyjazdach z tunelu. Automatyczną kontrolą prędkości objęto 2,5 km odcinek drogi, na którym obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. System wylicza średnią prędkość pojazdu na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem kontrolowanego odcinka - przekazała rzecznik prasowa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak.
Imponujące statystyki
Rzeczniczka GITD zauważyła, że tam gdzie pracują odcinkowe pomiary prędkości obserwowane jest uspokojenie ruchu i wyhamowanie prędkości, co wpływa pozytywnie na stan bezpieczeństwa. Być może dzięki temu statystyka wypadków w tunelu POW nie jest przerażająca.
- Pozytywne zmiany w zachowaniu kierujących pojazdami, obserwowane są również w tunelu trasy S2. W porównaniu do pierwszych tygodni funkcjonowania OPP, dziś liczba rejestrowanych naruszeń jest zdecydowanie mniejsza. Przykładowo, porównując liczbę naruszeń zarejestrowanych w styczniu (pierwszy pełen miesiąc pracy urządzeń) do listopada, liczba rejestrowanych naruszeń spadła o blisko 58 procent - przekazała Niżniak.
Jak wcześniej informowała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA, pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem kontrolują sytuację w tunelu 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracuje tam minimum dwóch dyspozytorów na każdej zmianie.
- Do dyspozycji mają podgląd ze 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd - tłumaczyła Małgorzata Tarnowska.
Po otwarciu w grudniu 2021 roku ursynowski tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.