324 miliony pasażerów i 20. urodziny. Te pociągi zna każdy warszawiak

2025-10-06 9:37

Szybka Kolej Miejska w Warszawie obchodzi swoje 20. urodziny. Wszystko zaczęło się 3 października 2005 r. od jednego kursu na krótkiej trasie. Dziś SKM to kluczowy element transportu w aglomeracji, przewożący miliony pasażerów i łączący stolicę z ościennymi miejscowościami. Jak wyglądała ta niezwykła podróż od dwóch pociągów do potężnej siatki połączeń?

Od wypożyczonego pociągu do potęgi w aglomeracji

Historia Szybkiej Kolei Miejskiej rozpoczęła się od skromnego kursu z Warszawy Zachodniej do Falenicy. Przewoźnik dysponował wtedy zaledwie 14 przystankami i dwoma pociągami, z czego jeden był wypożyczony z Trójmiasta. W spółce pracowało zaledwie 26 osób.

Dziś, po dwóch dekadach, te liczby robią ogromne wrażenie. Obecnie aż 47 nowoczesnych składów obsługuje 60 przystanków, a nad sprawnym funkcjonowaniem kolei czuwa ponad 120 samych maszynistów.

Największą zaletą dla pasażerów jest integracja SKM z całym systemem Warszawskiego Transportu Publicznego. Dzięki temu na jednym bilecie można swobodnie przesiadać się między pociągami, metrem, autobusami i tramwajami. To rozwiązanie, które doceniły miliony podróżnych – w ciągu ostatnich 20 lat pociągi SKM przewiozły aż 324 miliony osób.

Nowe linie i walka z wykluczeniem komunikacyjnym

Rozwój SKM był nierozerwalnie związany z kluczowymi wydarzeniami w stolicy. Przyznanie Polsce i Ukrainie organizacji Euro 2012 stało się impulsem do uruchomienia połączenia na Lotnisko Chopina, które obsłużyła właśnie Szybka Kolej Miejska.

– W czasie mojej prezydentury liczba przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej powiększyła się o 20 kolejnych – dziś jest ich już 60. Kupiliśmy również 21 nowoczesnych pociągów Impuls – teraz tabor SKM liczy 47 pojazdów – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Pociągi SKM-ki jeżdżą dziś na pięciu liniach, stanowiąc dla wielu mieszkańców podstawowy środek transportu. Jednocześnie przyczyniają się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym w całej metropolii.

– W ostatnich dwóch latach udało się zrealizować obietnice uruchomienia połączeń z i do Piaseczna oraz do Zegrza. Linie te biegną przez wiele warszawskich osiedli i są świetnie skorelowane choćby ze stacjami metra – zaznacza prezydent Trzaskowski.

Obecnie pociągi dojeżdżają m.in. do Piaseczna, Pruszkowa, Otwocka, Sulejówka, Legionowa, Radzymina i Zegrza Południowego. Jak podkreśla Maria Wasiak, prezes zarządu SKM, linie te działają niczym „sięgacze”, docierając do obszarów peryferyjnych i stając się atutem przy wyborze miejsca zamieszkania.

Mapa tras SKM. Stan na październik 2025

i

Autor: SKM Warszawa/ Materiały prasowe

Szybka Kolej Miejska. 20 lat historii:

SKM uczy pasażerów pierwszej pomocy w swoim pociągu