Od wypożyczonego pociągu do potęgi w aglomeracji
Historia Szybkiej Kolei Miejskiej rozpoczęła się od skromnego kursu z Warszawy Zachodniej do Falenicy. Przewoźnik dysponował wtedy zaledwie 14 przystankami i dwoma pociągami, z czego jeden był wypożyczony z Trójmiasta. W spółce pracowało zaledwie 26 osób.
Dziś, po dwóch dekadach, te liczby robią ogromne wrażenie. Obecnie aż 47 nowoczesnych składów obsługuje 60 przystanków, a nad sprawnym funkcjonowaniem kolei czuwa ponad 120 samych maszynistów.
Największą zaletą dla pasażerów jest integracja SKM z całym systemem Warszawskiego Transportu Publicznego. Dzięki temu na jednym bilecie można swobodnie przesiadać się między pociągami, metrem, autobusami i tramwajami. To rozwiązanie, które doceniły miliony podróżnych – w ciągu ostatnich 20 lat pociągi SKM przewiozły aż 324 miliony osób.
Nowe linie i walka z wykluczeniem komunikacyjnym
Rozwój SKM był nierozerwalnie związany z kluczowymi wydarzeniami w stolicy. Przyznanie Polsce i Ukrainie organizacji Euro 2012 stało się impulsem do uruchomienia połączenia na Lotnisko Chopina, które obsłużyła właśnie Szybka Kolej Miejska.
– W czasie mojej prezydentury liczba przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej powiększyła się o 20 kolejnych – dziś jest ich już 60. Kupiliśmy również 21 nowoczesnych pociągów Impuls – teraz tabor SKM liczy 47 pojazdów – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Pociągi SKM-ki jeżdżą dziś na pięciu liniach, stanowiąc dla wielu mieszkańców podstawowy środek transportu. Jednocześnie przyczyniają się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym w całej metropolii.
– W ostatnich dwóch latach udało się zrealizować obietnice uruchomienia połączeń z i do Piaseczna oraz do Zegrza. Linie te biegną przez wiele warszawskich osiedli i są świetnie skorelowane choćby ze stacjami metra – zaznacza prezydent Trzaskowski.
Obecnie pociągi dojeżdżają m.in. do Piaseczna, Pruszkowa, Otwocka, Sulejówka, Legionowa, Radzymina i Zegrza Południowego. Jak podkreśla Maria Wasiak, prezes zarządu SKM, linie te działają niczym „sięgacze”, docierając do obszarów peryferyjnych i stając się atutem przy wyborze miejsca zamieszkania.

i
Szybka Kolej Miejska. 20 lat historii: