Przewierty pod Wisłą
- W szybie startowym przy ul. Świderskiej uruchomiliśmy maszynę, która wykona przewiert pod Wisłą i umieści pod dnem rzeki nowy kolektor do przesyłu ścieków z lewobrzeżnej części Warszawy do oczyszczalni „Czajka”. W ciągu pierwszej doby pod ziemią ułożono 30 m rurociągu - informuje warszawski ratusz.
Czytaj także: Most pontonowy na Wiśle jest już GOTOWY! Zobaczcie ZDJĘCIA!
Jak powstaje nowy rurociąg?
Nowy rurociąg powstaje w technologii bezwykopowej, tzw. direct pipe. Polega ona na jednoczesnym drążeniu i wciskaniu w grunt stalowego rurociągu o średnicy 1,2 m połączonego za pomocą specjalnej głowicy z tarczą wiercącą. Podziemny odcinek rurociągu będzie miał długość ok. 800 m. Tarcza drążąca wystartowała w komorze zlokalizowanej przy ul. Świderskiej, a wyjdzie na powierzchnię na lewym brzegu rzeki w okolicy ul. Farysa.
Jak działa tarcza, która robi przewiert pod Wisłą?
Praca tarczy jest kontrolowana z zewnątrz, ze specjalnego centrum sterowania zlokalizowanego obok komory startowej. Siłę potrzebną do drążenia oraz jednoczesnego przepychania rury zapewnia innowacyjna stacja pchająca, tzw. Pipe Thruster. To charakterystyczny zacisk wraz z siłownikami, które wciskają rurę w grunt.
Czytaj także: Kto zapłaci za naprawę Czajki? Rząd pomoże, ale nie pokryje kosztów
- Prace nad alternatywnym przesyłem trwają 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Robimy wszystko, aby ukończyć je jak najszybciej. Po zakończeniu prac przygotowawczych przechodzimy do kluczowego etapu – drążenia tunelu. Chcemy, aby tarcza drążąca dotarła na drugi brzeg na przełomie listopada i grudnia – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
- Po uruchomieniu tymczasowego układu na moście pontonowym, rozpoczęcie przewiertu to kolejny ważny moment związany z zapewnieniem bezpiecznego transportu ścieków do Zakładu „Czajka” – powiedział Robert Soszyński, zastępca prezydenta m.st. Warszawy. – Jest to etap budowy alternatywnego układu przesyłowego, którego powstanie zapowiadaliśmy w ubiegłym roku i nad którym prace toczyły się już od tamtej pory – dodał.
Roboty związane z przewiertemi powinny się zakończyć na przełomie listopada i grudnia 2020 r.