zakupy

Black friday w IKEA. Sieć właśnie to ogłosiła. "To, co dobre, niech się nie kończy"

2023-11-21 12:20

IKEA ma swój pomysł na black friday. Sieć szwedzkich sklepów z meblami organizuje green black friday. Tegoroczna kampania realizowana jest pod hasłem "To, co dobre, niech się nie kończy" i ma inspirować nie tylko do niewyrzucania, ale także do odnawiania przedmiotów, które noszą ślady użytkowania. Z okazji green black friday na klubowiczów IKEA Family czeka konkurs.

Black friday 2023 - kiedy

Black friday wypada w piątek 24 listopada 2023 roku. Black friday ma swoją kulminację właśnie w piątek, ale promocje zaczynają się już wcześniej, część sklepów organizuje nawet black weekend czy black week, czyli cały tydzień z promocjami. Jak się okazuje, nie wszystkie sklepy biorą udział w black friday.

Black friday w IKEA to green friday. Sieć zachęca klientów, by wykorzystywać już wyprodukowane przedmioty i meble

"To, co dobre, niech się nie kończy" - tegoroczna kampania ma inspirować nie tylko do niewyrzucania, ale także do odnawiania przedmiotów, które noszą ślady użytkowania. Z okazji tzw. Green Black Friday na Klubowiczów i Klubowiczki IKEA Family czekają też atrakcyjny konkurs i aktywności promujące zrównoważony tryb życia w domu. IKEA wspiera tego rodzaju działania podczas Black Friday już od 2018 roku.

Z okazji green black friday zorganizowano między innymi konkurs, w którym każdy ma okazję podzielić się historią, jak dzięki własnym pomysłom i kreatywności, produkty IKEA zyskały nowe życie lub odświeżoną odsłonę. Nagrody to 300 indywidualnych konsultacji z doświadczonymi projektantami i projektantkami IKEA. Dodatkowo, w sklepach stacjonarnych (oprócz IKEA Targówek), w soboty 18 i 25 listopada 2023 r., odbędą się kreatywne warsztaty dla dzieci "EkoKreacje: projektowanie i ozdabianie tekturowych mebli", na których maluchy będą miały okazję zaprojektować własne meble zgodnie z zasadami cyrkularnego wzornictwa.

Do końca listopada we wszystkich sklepach czekają także aktywności edukacyjne, między innymi cztery stacje z ciekawymi i zabawnymi historiami produktów ze wskazówkami jak o nie dbać na co dzień, by przedłużyć ich życie. Można się z nimi zapoznać poprzez zeskanowanie kodów QR umieszczonych w przestrzeni sklepu.

Historia green black friday

Zaczęło się od kampanii pod hasłem "Przyda się" przypominającej o zapomnianych przedmiotach i bibelotach, które każdy z nas trzyma na dnie szafy, w schowku, pawlaczu czy piwnicy, bo kiedyś w końcu "mogą się przydać". W 2019 roku pod hasłem "Na dłużej" IKEA wraz z polską artystką, Eweliną Sośniak zorganizowała wystawę rzeźby i malarstwa uwzględniającą wskazówki dbania o meble i akcesoria. Wszystko po to, by zachęcić odbiorcę do przyjrzenia się swoim codziennym przedmiotom i rozpoczęcia zmian we własnym domu. Kolejne edycje kampanii na Green Black Friday skupione były wokół usług cyrkularnych oferowanych przez markę np. "Oddaj i zyskaj" zainicjowanej w 2021 r.  

"Nikt nie przepada za nieestetycznymi, zniszczonymi meblami. Jednak w obecnych czasach zbyt często zapominamy o tym, że są sposoby, by dbać o nie lepiej na co dzień, np. od czasu do czasu dokręcać mocowania, czy odpowiednio pielęgnować. Czasem wystarczy odrobina odświeżenia, nowa warstwa farby lub wymiana kilku drobnych elementów, takich jak śrubki czy zawiasy, aby przywrócić meblowi dawny blask. Zanim więc ostatecznie zdecydujemy się na pozbycie mebla, warto zastanowić się, czy nie zasługuje on na drugą szansę" - przekonuje IKEA.

IKEA oferuje innowacyjne rozwiązania, które wspierają klientów w pielęgnowaniu, naprawie i ostatecznie odpowiedzialnym pozbyciu się produktów w sposób, który przedłuży ich życie. IKEA zachęca zatem do naprawy mebli, oferując między innymi możliwość zamówienia części montażowych za darmo. Firma udostępnia tam części między innymi do mebli z serii BILLY, HEMNES, POÄNG czy MALM. W 2023 roku klienci zamówili łącznie 41 188 elementów montażowych. montażowych.

Ponad połowa produktów dostępnych w ofercie IKEA jest wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu, odnawialnych i takich, które pochodzą z bardziej zrównoważonych źródeł. Aby inspirować klientów do podejmowania zrównoważonych wyborów konsumenckich, a tym samym wydłużać cykl życia produktu i przeciwdziałać powstawaniu odpadów, IKEA od 2021 r. oferuje usługę "Oddaj i Zyskaj", która pozwala na oddawanie używanych mebli z asortymentu IKEA do sklepu w zamian za kartę refundacyjną o wartości maksymalnie 50 proc. pierwotnej ceny produktu, do bezterminowego wykorzystania. Używane produkty dostarczone przez klientów są poddawane oględzinom i delikatnie odświeżane np. dokręcane są śrubki lub drobne mocowania, po czym trafiają do specjalnego działu w każdym sklepie IKEA: Okazje na Okrągło. W tej sekcji dostępne są meble pochodzące z różnych źródeł, na przykład z ekspozycji, zwrotów, a także te, które mogą posiadać niewielkie defekty, jednak nie wpływają one na ich funkcjonalność. Klienci, decydując się na produkty z tej kategorii, nie tylko dają im drugą szansę, ale również cieszą się oszczędnościami w portfelu.

- W IKEA naszą misją jest tworzenie lepszego życia dla wielu ludzi. Jednak nasza troska sięga poza granice naszych mieszkań, obejmując także planetę, na której wszyscy wspólnie żyjemy. Wierzymy, że nasze usługi wspierające cyrkularność znacząco przyczyniają się do realizacji wizji IKEA, a rosnące zainteresowanie nimi, z roku na rok potwierdza, że idziemy w dobrą stronę. W roku finansowym 2023, dzięki usłudze "Oddaj i Zyskaj", udostępniliśmy do ponownej sprzedaży 3501 produktów, co stanowi aż 3,5-krotny wzrost w porównaniu do roku 2022. W 2023 roku z usługi skorzystało już ponad trzykrotnie więcej klientów i klientek niż w ubiegłym roku. Największym zainteresowaniem cieszą się meble do przechowywania, a tuż za nimi znajdują się meble dziecięce, stanowiące niemal 15 proc. wszystkich produktów objętych tą usługą – podkreśla Wiktoria Płocha, Liderka ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail Polska.

IKEA w Szczecinie otwarta. Tłumy przed sklepem. Prezydent przeciął wstęgę