Spis treści
- Centrum handlowe zniknie, w planach nowe osiedle
- Osiedla zamiast galerii, nowy trend
- Galeria Bemowo
- Trudny czas dla galerii handlowych
Centrum handlowe zniknie, w planach nowe osiedle
Spółka FR Investemtns Bemowo powiązana z węgierskim Futureal planuje wyburzenie Galerii Bemowo i budowę osiedla z siedmioma blokami, w których powstałoby 1215 mieszkań dla blisko 3 tys. osób. Budynki miałyby od czterech do sześciu pięter. Inwestycja jest jednak na wstępnym etapie — teren nie ma miejscowego planu, ale deweloper zamierza skorzystać z tzw. trybu lex deweloper - wniosek nie został jeszcze złożony. Działka w sąsiedztwie Lotniska Bemowo (Babice) ma charakter powojskowy, dlatego inwestycja nie musi być zgodna ze studium, które przewiduje tu wyłącznie usługi - wyjaśnia serwis warszawa.wyborcza.pl.
O komentarz do tych doniesień poprosiliśmy przedstawicieli galerii, czekamy na odpowiedź.
Osiedla zamiast galerii, nowy trend
Na podobny krok zdecydował się właściciel innej warszawskiej galerii handlowej - Domu Mody Klif, również działającej od 1999 roku. W miejscu galerii powstać ma aż dziewięć nowych budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami na parterze. Z kolei przy ul. Ostrobramskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie centrum handlowego Promenada, powstały bloki z setkami lokali na wynajem. Za inwestycję odpowiada właściciel Promenady, międzynarodowa firma G-City z siedzibą w Izraelu.
Od lat Warszawa dynamicznie się rozwija i intensywnie zabudowuje. Coraz bliżej jest moment, w którym wolnych działek pod nowe inwestycje - zwłaszcza w centrum - po prostu zabraknie. Rozwiązaniem jest więc burzenie starych nieruchomości i zmiana charakteru zabudowy.
Galeria Bemowo
Galeria Bemowo została otwarta w 1999 roku przy ul. Powstańców Śląskich, tuż obok lotniska, na którym działa m.in. Automobilklub Polski i gdzie latem odbywają się duże koncerty. Kluczowi najemcy galerii to:
- Carrefour,
- Cinema City,
- RTV Euro AGD,
- KFC,
- Pizza Hut,
- Yes,
- Vision Express.
Kierowcy mają do dyspozycji ponad 900 miejsc, w tym parking wielopoziomowy. Sama galeria jest nietypowa, bo rozmieszczona w trzech budynkach z łącznikami. Strefa potencjalnych klientów to, jak podaje galeria, 243 tys. mieszkańców, jednak można odnieść wrażenie, że szczególnie w dni powszednie, miejsce nie cieszy się wielkim zainteresowaniem.
Trudny czas dla galerii handlowych
W styczniu i lutym 2025 r. galerie i centra handlowe straciły 7 proc. klientów rdr. Do tego liczba wizyt spadła o 17 proc. rdr. Częstotliwość odwiedzania tych obiektów zmniejszyła się o 11 proc. rdr., a czas wizyt uległ skróceniu o 3 proc. Tak wynika z obserwacji zachowań ponad 1,3 mln konsumentów w przeszło 710 tego typu placówkach i analizy firmy technologicznej Proxi.cloud. Zdaniem ekspertów Polacy wolą zaopatrywać się w dyskontach nieżywnościowych i uniwersalnych, które ostatnio rozwijają m.in. działy odzieżowe i przemysłowe. Wskazują też na rosnącą popularność e-commerce, ogólne nastroje społeczne i sytuację geopolityczną.
Pierwsze centrum handlowe w Warszawie. Ma już 35 lat, a wciąż zachwyca
Budowa Złotych Tarasów w Warszawie. Archiwalne zdjęcia:
