Jak Warszawa planuje wykorzystać ciepło z metra?
Warszawa jest jednym z pierwszych miast w Europie, które wprowadza pilotażowe instalacje do odzyskiwania ciepła z podziemnej infrastruktury metra. Projekt ten obejmuje linie M2 oraz planowaną M3. Instalacja pilotażowa ma być zainstalowana na stacji Bemowo, a obecnie finalizowane są umowy między Metrem Warszawskim a firmą Veolia, przy współpracy z Biurem Infrastruktury Urzędu Miasta. Równolegle trwają prace projektowe i uzgodnienia techniczne dla linii M3.
Czym jest technologia odzyskiwania ciepła z metra?
Dr inż. Piotr Ziętek z Politechniki Warszawskiej wyjaśnia, że proces odzyskiwania ciepła z metra polega na wykorzystaniu powietrza wentylacyjnego z tuneli i stacji do zasilania pomp ciepła typu powietrze-woda. Te urządzenia podnoszą temperaturę pobranego ciepła, które następnie przekazywane jest do instalacji odbiorczej. „Wybudowanie instalacji do wykorzystania ciepła z powietrza wentylacyjnego z metra do zasilania w ciepło pobliskich budynków jest bardzo złożonym zadaniem inżynierskim, w którym wykorzystuje się innowacyjne technologie, np. pompy ciepła dużej mocy z ekologicznymi czynnikami roboczymi. Może się to przyczynić do zmniejszania emisji zanieczyszczeń, dzięki ograniczeniu zużycia energii produkowanej w sposób tradycyjny” – podkreślił Ziętek.
Korzyści z wykorzystania ciepła z metra
Ekspert zauważa, że pomysł odzysku ciepła z metra nie jest jeszcze powszechnie stosowany na świecie, lecz jego potencjał został dostrzeżony. „Trwają analizy oraz powstają pierwsze instalacje pilotażowe i demonstracyjne w różnych krajach, jak m.in. Niemcy, Szkocja, Polska” – powiedział. Przykładem takiej instalacji jest Bunhill 2 Energy Centre w Londynie, które wykorzystuje ciepło z tuneli metra do zasilania 1350 budynków mieszkalnych i kilku budynków użyteczności publicznej.
Jak działa system w Warszawie?
W Warszawie ciepło generowane przez urządzenia i systemy wentylacyjne w metrze będzie odzyskiwane za pomocą pomp ciepła i kierowane do miejskiej sieci ciepłowniczej. „Metro wykorzystuje bardzo duże strumienie powietrza, które są potrzebne m.in. do zapewnienia odpowiedniej jakości powietrza dla pasażerów, ale także do odbierania zysków ciepła generowanych przez ludzi oraz pociągi i pozostałe wyposażenie stacji i tuneli” – powiedział Ziętek. Temperatura powietrza w metrze jest stabilna i wysoka przez cały rok, co czyni je atrakcyjnym źródłem ciepła.
Przyszłość odzyskiwania ciepła z metra w Warszawie
Po instalacji pomp ciepła na Bemowie planowane są kolejne lokalizacje, gdzie rozpoczną się przygotowania do nowych instalacji. Ziętek podkreśla, że warto rozwijać ten kierunek, „o ile istnieć będą odpowiednie do tego warunki techniczne, m.in. dostępna przestrzeń techniczna do montażu pomp ciepła, możliwość odpowiedniego ukierunkowania przepływu powietrza wentylacyjnego oraz bliskość odbiorcy ciepła, np. w postaci sieci ciepłowniczej lub budynków, do których ciepło można będzie przekazać”.
Projekt odzysku ciepła z tuneli warszawskiego metra powstał w ramach Konkursu Innowacyjności w Veolii Energii Warszawa w 2021 roku, zdobywając główną nagrodę – Grand Prix.
Źródło PAP.