Spis treści
- Wschodnia Obwodnica Warszawy - plany budowy w cieniu wieloletniego sporu
- GDDKiA ma nowy plan na Wschodnią Obwodnicę Warszawy - kiedy będzie mogła powstać?
- Drogowa pętla wokół Warszawy doczeka się domknięcia?
Wschodnia Obwodnica Warszawy - plany budowy w cieniu wieloletniego sporu
Przypomnijmy, że do tej pory powstał tylko jeden planowany odcinek Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW). Chodzi o trasę Warszawa Wschód (Zakręt) - Węzeł Lubelska. Co z pozostałymi odcinkami, czyli Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt)?
W 2015 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie trafił wniosek o wydanie dla nich decyzji środowiskowych. W 2017 r. sprawa została przeniesiona do RDOŚ w Białymstoku, który rok później wydał wspomniane decyzje. W 2021 r. zostały one jednak uchylone przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
"Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone przez różne podmioty i w związku z tym toczyły się postępowania w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie oraz w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. 30 stycznia 2024 r. WSA wydał wyrok, w którym uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ, w której ten uchylił w całości decyzję RDOŚ w Białymstoku i umorzył prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne. Akta zostały przekazane do GDOŚ. Dotyczy to odcinka S17 Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt), czyli dłuższego z dwóch brakujących fragmentów WOW. Dla krótszego odcinka S17 WOW, Drewnica - Ząbki, 7 listopada 2024 r. NSA uchylił wyrok WSA w Warszawie z 20 października 2023 r. oraz skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA. Rozprawa zaplanowana jest na 21 marca 2025 r." - przekazali przedstawiciele GDDKiA.
Czytaj również: Przystanek w sercu miasta do wymiany. To jeden z ostatnich takich w Warszawie
GDDKiA ma nowy plan na Wschodnią Obwodnicę Warszawy - kiedy będzie mogła powstać?
Ostatecznie Dyrekcja zdecydowała o przyspieszeniu działań, zdając sobie sprawę z faktu, iż bez względu na ostateczny wynik formalnego sporu, dokumentacja inwestycji i tak musiałaby zostać zaktualizowana. Tym samym reprezentanci GDDKiA poinformowali, że rozpoczną planowane prace od przygotowania dokumentów, które pozwolą na ogłoszenie przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Wiąże się to z wycofaniem złożonych do RDOŚ w Białymstoku wniosków. Dzięki temu będzie mogło ruszyć postępowanie przetargowe, w którym wybrane zostanie biuro projektowe.
"Jego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z uwzględnieniem tunelu. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz nasze dotychczasowe doświadczenia w realizacji takich obiektów. Konsekwencją prac będzie wskazanie przebiegu trasy, najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym" - podkreśliła GDDKiA w komunikacie.
Jak dodała, mieszkańcy będą mogli aktywnie włączyć się w prace projektowe dzięki organizacji m.in. spotkań informacyjnych. Po wykonaniu analizy Dyrekcja planuje złożenie do RDOŚ w Warszawie nowego wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej. Po jej wydaniu powstanie projekt budowlany, potrzebna będzie również decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Finalnie rozpoczną się prace w terenie. GDDKiA przewiduje, że jeśli wszystko pójdzie sprawnie, realizacja inwestycji przypadnie na lata 2032-2035.
Czytaj również: Jeszcze nieoddana do użytku, a już niszczona. Kiedy kładka przy stacji PKP Olszynka Grochowska zostanie otwarta?
Drogowa pętla wokół Warszawy doczeka się domknięcia?
Przypomnijmy, że obecnie kierowcy mogą korzystać w ramach Warszawskiego Węzła Drogowego z 68-kilometowej trasy. Aby domknąć pętlę, potrzebny jest ok. 14-kilometrowy odcinek WOW. Ten ma rozpoczynać się od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 i prowadzić do węzła Warszawa Wschód (Zakręt).
"Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, najbardziej obciążonym fragmentem ringu jest obecnie odcinek S8 na wysokości Powązek (ze średnim dobowym ruchem blisko 200 tys. pojazdów) oraz most Grota Roweckiego (blisko 186 tys. pojazdów). Od oddania do użytkowania tunelu pod Ursynowem w ciągu S2 POW korzysta z niego średnio dziennie ok. 77 tys. pojazdów. W październiku 2023 r. jednego dnia było ich nawet ponad 110 tys." - dodała GDDKiA.
Czytaj również: "Zielony Skwer" powstał na Ursynowie. Tak wygląda nowa "oaza zieleni"

i
Nowa kładka nad torami przy stacji PKP Olszynka Grochowska - zobacz zdjęcia:
