Nowe wagony PKP. "Jak w szpitalu"
Fala krytyki po prezentacji pierwszego nowego wagonu wyprodukowanego przez spółkę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych na zlecenie PKP Intercity! Powód? Różnice pomiędzy wizualizacjami a ostatecznym wyglądem - "jak w szpitalu" - przekonują miłośnicy kolei w komentarzach w mediach społecznościowych, zwracając uwagę na surowe kolory i materiały.
Na krytykę szybko zareagowały państwowe koleje.
PKP Intercity: Podzielamy te spostrzeżenia
"Podzielamy te spostrzeżenia – pojazd w obecnej formie nie spełnia naszych oczekiwań ani standardów, jakie chcemy zapewniać naszym pasażerom" - czytamy w oświadczeniu PKP Intercity. Spółka zapowiada "niezbędne korekty, tak aby finalny projekt spełniał wymagania PKP Intercity oraz oczekiwania pasażerów".
"Naszym priorytetem jest dostarczanie nowoczesnych, komfortowych i niezawodnych wagonów, które odpowiadają na potrzeby podróżnych i wyzwania współczesnego transportu kolejowego. Przed producentem stoi jeszcze wiele pracy, aby prototyp został rozwinięty i mógł zostać wdrożony do eksploatacji zgodnie z naszymi wymaganiami" - podkreślono.
"Oczekujemy, że H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podejmie działania, które pozwolą jak najszybciej wyeliminować wskazane niedociągnięcia i udoskonalić projekt. Jako partner biznesowy jesteśmy otwarci na współpracę i konstruktywny dialog, jednak naszym obowiązkiem wobec pasażerów jest konsekwentne egzekwowanie wysokich standardów jakości" - podsumowano.
Do sprawy odniósł się również minister infrastruktury Dariusz Klimczak. "Nie ma zgody na te wagony" - powiedział w Radiu Zet. Dodał, że firma (FPS H. Cegielski) podjęła nie najlepszą decyzję przedstawiając wagony, jednak jest to tylko prototyp, który na zlecenie resortu ma być remontowany.
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych: pozostajemy gotowi do wdrożenia wszelkich zmian
W czwartek rano branżowe media opublikowały stanowisko H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.
"Zaprezentowana dwa lata temu makieta przedziału dotyczyła wagonu pierwszej klasy, natomiast egzemplarz wystawiony podczas tegorocznych targów TRAKO 2025 to wagon klasy drugiej. Przedstawione wizualizacje stanowiły wstępną koncepcję zabudowy przedziału zamawiającego, a nie jej finalny efekt. Naturalne różnice w zakresie wyposażenia i materiałów wynikają zarówno z wymagań kontraktowych, jak i odmiennych standardów przewidzianych dla poszczególnych klas" - tłumaczy w oświadczeniu producent.
"Zastosowane rozwiązania oraz materiały zostały dobrane zgodnie z obowiązującymi normami, w uzgodnieniu z PKP Intercity, które aktywnie uczestniczyło w procesie konfiguracji pojazdu. Wierzymy, że zapewnią one trwałość, bezpieczeństwo i komfort codziennej eksploatacji wagonów" - podkreślono.
"Jednocześnie z uwagą wsłuchujemy się w głosy pasażerów i ekspertów, które pojawiły się w trakcie targów. Wszystkie zebrane opinie są dla nas niezwykle pomocne i – jesteśmy pewni – będą cennym wsparciem także dla zamawiającego przy podejmowaniu decyzji o ewentualnych modyfikacjach" - czytamy.
Firma zapewniła, że jest otwarta na "wszelkie zmiany i modyfikacje".
"Ostateczny kształt produktu zawsze wynika z decyzji i akceptacji zamawiającego. My, jako producent, realizujemy zamówienie zgodnie z wymaganiami klienta i pozostajemy gotowi do wdrożenia wszelkich zmian, które zostaną przez niego uznane za konieczne" - podsumowano.
Nowe wagony w pociągach PKP Intercity. To największy przetarg w historii
300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, dla PKP Intercity. To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg taborowy. Za realizację projektu o wartości 4 238 580 000,00 zł brutto (6 357 870 000,00 zł brutto z opcją) odpowiada firma H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu.
W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
- 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
- 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
- 38 wagonów restauracyjnych;
- 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h.
PKP Intercity zapowiadało, że zakupione w tym przetargu wagony wprowadzą nowe standardy i wytyczą innowacyjne kierunki projektowania taboru w Polsce, zostały bowiem zaprojektowane zgodnie z nowym podejściem do designu. Innowacyjne podejście dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych. Przygotowany projekt nowych pojazdów to pakiet rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym oraz charakterystycznym standardem PKP Intercity. Nowe wagony wprowadzą nową jakość pod względem zastosowanych materiałów i nową kolorystykę - podkreślała spółka.
Jak informowano w 2024 roku, pociągi zyskają bardziej przytulne oraz komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem. Zostaną także wyposażone w udogodnienia, które już stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych zastosowano system wykrywania pożaru obejmujący całe wagony oraz monitoring wizyjny. Nowy design obejmie również nowe rozwiązania konfiguracji wnętrza. Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami. Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy i spójny standard, który obejmie wagony z przedziałami i te bezprzedziałowe, a w środku, poza standardowymi udogodnieniami, znajdą się nowości takie jak ładowarki indukcyjne. Zmienią się również wagony restauracyjne, zyskując bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.
Pierwsze wagony, również między innymi 1 klasy, bezprzedziałowe, wielofunkcyjne COMBO, PKP Intercity odbierze od producenta w 2026 roku.
Nowe wagony w pociągach PKP Intercity, wizualizacje: