Kolejne sto autobusów hybrydowych dla Warszawy
Flota pojazdów w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego stale się powiększa i unowocześnia. Zarząd Transportu Miejskiego właśnie sfinalizował dwie kluczowe umowy z firmą Relobus, które zapewnią obsługę komunikacyjną na najbliższą dekadę. Kontrakt zakłada, że od października 2026 roku pasażerów zacznie wozić 50 nowych autobusów hybrydowych o długości 9 metrów. Z kolei od grudnia tego samego roku dołączą do nich kolejne 50 pojazdów, tym razem przegubowych, o długości 18 metrów.
Wartość obu kontraktów jest imponująca – umowa na mniejsze autobusy opiewa na 539 mln zł brutto, a na przegubowce na 601 mln zł brutto. Rocznie pojazdy mają realizować łącznie po 4,2 miliona wozokilometrów w każdym kontrakcie. To jednak nie koniec inwestycji. Warto przypomnieć, że Miejskie Zakłady Autobusowe również podpisały umowy na dostawy autobusów elektrycznych, a ZTM analizuje oferty w przetargu na 120 kolejnych przegubowców, które także pojawią się na ulicach w 2026 roku.
Przeczytaj również: Co trzeci autobus w Warszawie będzie elektryczny. Podpisano kolejne umowy
Bezpieczeństwo i wygoda pasażerów na pierwszym miejscu
Nowe autobusy firmy Relobus będą spełniały najwyższe standardy wymagane przez ZTM. Pasażerowie mogą liczyć na pełen komfort podróży dzięki takim udogodnieniom jak wydajna klimatyzacja, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz ułatwienia dla osób o ograniczonej mobilności.
Kluczowym elementem kontraktu jest dbałość o ekologię i bezpieczeństwo. Autobusy będą posiadały system start-stop, który automatycznie wyłącza silnik spalinowy podczas postoju na przystanku, co ogranicza emisję zanieczyszczeń i hałas. Ponadto zostaną wyposażone w zaawansowane systemy wspomagające prowadzącego pojazd. Będą to m.in. czujniki ostrzegające o ryzyku zderzenia z pieszym lub rowerzystą, asystent martwego pola oraz system monitorujący poziom uwagi kierowcy.
Co istotne, pojazdy będą posiadały system kontroli dostępu, który uniemożliwi ich uruchomienie przez osobę pod wpływem alkoholu. Przewoźnik został także zobowiązany do zatrudnienia wszystkich kierowców, dyspozytorów i pracowników nadzoru ruchu na podstawie umowy o pracę.
Hybrydowe autobusy Otokar w Warszawie. Zobacz galerię zdjęć: