IKEA obniża ceny w Polsce
IKEA rozpoczęła obniżki cen we wrześniu 2023 roku. Wówczas działania te objęły ponad 500 artykułów. Teraz do listy dołączyło 3500 mebli i akcesoriów, a do końca sierpnia 2024 roku liczba artykułów objętych niższymi cenami wzrośnie do 5000, co stanowi połowę całego asortymentu oferty IKEA. Aktualna obniżka cen to najważniejsza taka inwestycja w historii firmy. Jest ona odpowiedzią marki na dzisiejszą sytuację ekonomiczną w kraju i na świecie oraz konieczność oszczędzania środków w wielu gospodarstwach domowych - podkreślono w komunikacie.
- Zdając sobie sprawę z obecnej sytuacji gospodarczej nie tylko w kraju, ale i na świecie, postanowiliśmy podjąć istotną decyzję o obniżce cen w Polsce. Zainwestowaliśmy w to pół miliarda złotych, co stanowi ponad 8 proc. obrotów IKEA za rok finansowy 2023. To nie tylko nasza reakcja na zmieniający się krajobraz ekonomiczny, ale również zgodność z głęboko zakorzenioną wizją IKEA – nieustannie dążymy do tego, aby wiele osób, niezależnie od sytuacji finansowej, mogło spełniać swoje marzenia o wygodnym, funkcjonalnym i lepiej pomyślanym domu – podkreśla Magdalena Krokowska-Wicherek, Dyrektorka Regionalna w IKEA Retail w Polsce.
- Przystępność cenowa jest jednym z kluczowych elementów naszej strategii komercyjnej, czyli oferowanie niskich cen, przy równoczesnym dbaniu o niskie koszty i sprzedaż dużych wolumenów. Niższe ceny 5000 produktów IKEA nie byłyby możliwe, gdybyśmy nie podjęli takich działań jak inwestycje w OZE, rozwój usług zdalnych i cyrkularnych, ale też w infrastrukturę sklepową i magazynowo-logistyczną – wyjaśnia Krokowska-Wicherek.
Inwestycje IKEA w technologie
W minionym roku IKEA skoncentrowała swoje wysiłki na obniżaniu kosztów operacyjnych i zwiększaniu efektywności produkcyjnej. Inwestycje m.in. w nowoczesne technologie oraz szkolenia dla zatrudnionych osób miały zoptymalizować procesy wewnętrzne i stanowiły odpowiedź na rosnące koszty produkcji. Przykładowo fabryka IKEA Industry w Zbąszynku podjęła działania w zakresie automatyzacji. Linie produkcyjne zostały dostosowane pod produkcję artykułów cieszących się największym zainteresowaniem klientek i klientów. Zmiany wdrożono także na etapie pakowania produktów, automatyzując ten proces. Nie mniejsze znaczenie miały inwestycje w OZE. Fabryki IKEA Industry w Polsce już od kilku lat korzystają z energii elektrycznej w 100 proc. z odnawialnych źródeł energii, w tym z własnych farm słonecznych.
Ostatni rok finansowy 2023 IKEA Retail w Polsce podsumowała z przychodem przekraczającym 6 mld złotych, w którym 30 proc. udziału miał kanał sprzedaży online. Inwestycje w omnikanałowość, czyli łączenie doświadczenia zakupowego online i offline, pozostają priorytetem firmy.
Produkty z Polski w IKEA
Polska jest drugim co do wielkości krajem produkującym meble i artykuły wyposażenia wnętrz dla IKEA. Rocznie prawie 20 proc. światowej produkcji firmy pochodzi z Polski, a w przypadku mebli drewnianych, produkowanych przez fabryki IKEA Industry, odsetek ten wynosi 50 proc. W zakładzie w Zbąszynku powstają takie klasyki z asortymentu IKEA, jak LACK, KALLAX czy EKET. To jednocześnie jedne z pięciu tysięcy produktów, które klientki i klienci mogą nabyć w nowych, obniżonych cenach.