Z Warszawy

Jest pozwolenie na budowę nowych stacji metra. Miały powstać kilkanaście lat temu

2024-12-20 10:30

Wojewoda mazowiecki podpisał pozwolenia na budowę nowych stacji metra. Chodzi o brakujące stacje Plac Konstytucji i Muranów w ciągu linii M1. W naszej galerii możecie zobaczyć wizualizacje nowych stacji metra.

Powstaną nowe stacje metra. Wojewoda podpisał pozwolenie

W czwartek, 19 grudnia, wojewoda mazowiecki wydał pozwolenia na budowę dwóch stacji metra - A12, czyli Plac Konstytucji i A16 (Muranów). "Dotyczą: budowy stacji A12 i A16, wentylatorni szlakowych B12 i B13, B16 i B17 oraz infrastruktury towarzyszącej wraz z rozbiórką istniejącego tunelu B12/B13 i B16/B17 na długości projektowanych obiektów. Inwestorem jest m.st. Warszawa" - napisano w komunikacie przekazanym przez wojewodę mazowieckiego.

Jak podkreślono w powyższej informacji prasowej, wydane decyzje mają rygor natychmiastowej wykonalności. Gdzie będą zlokalizowane nowe stacje? Jeśli chodzi o Plac Konstytucji, stacja będzie ulokowana pod ulicą Marszałkowską. Dokładniej, będzie przy skrzyżowaniu z ulicami Wilczą i Koszykową. "Pozwoli na obsługę nie tylko okolicznych terenów mieszkaniowych rejonu ul. Marszałkowskiej i MDM, ale także licznych w tej części miasta obszarów o charakterze kulturalnym, oświatowym, usługowo-handlowym, wpływając tym samym na rozwój i możliwość pełnego wykorzystania potencjału południowej części Śródmieścia" - podkreśla Metro Warszawskie na swojej stronie.

Stacja metra Muranów - lokalizacja

W przypadku stacji Muranów będzie ona zlokalizowana pod ulicą Andersa - lekko na północ od skrzyżowania z ul. Anielewicza. Dzięki tej inwestycji ma się poprawić dostępność rejonu ulic Inflanckiej, Nowolipki oraz Nowego Miasta i ulicy Karmelickiej. "Stacja ta umożliwi obsługę okolicznych mieszkańców, osób uczących się i pracujących w tym rejonie, jak również osób chętnych do skorzystania z licznych atrakcji tej części Warszawy (tereny o charakterze parkowym, sportowym, historycznym)" - czytamy w informacji od Metra Warszawskiego.

Obie stacje na linii metra M1 były przewidziane we wstępnym planie budowy. W 1989 roku podjęto jednak decyzję o zaniechaniu tych inwestycji z przyczyn ekonomicznych. Metro Warszawskie argumentuje, że odległość między istniejącymi stacjami Politechnika i Centrum oraz Ratusz Arsenał i Dworzec Gdański jest znacznie dłuższa niż wynikałoby to z potrzeb pasażerów. "Wybudowanie brakujących stacji metra w rejonie Placu Konstytucji i na Muranowie radykalnie wpłynie na poprawę dostępność komunikacji zbiorowej w centrum miasta i może pomóc w rewitalizacji okolic stacji, m. in. poprzez zapewnienie szybkiej i niezawodnej komunikacji" - uzasadnia metro.

Warszawa buduje kolejne stacje metra