Remont linii średnicowej w Warszawie jest konieczny ze względu na zły stan techniczny obiektów kolejowych. To ogromna inwestycja, która przez kilka lat będzie rozciągać się od Dworca Zachodniego do Dworca Wschodniego i będzie realizowana etapami. Prace okażą się uciążliwe dla mieszkańców i spowodują liczne utrudnienia. Sparaliżowane może zostać centrum miasta. Wszystko po to, by dopasować infrastrukturę do współczesnych standardów.
Remont linii średnicowej w Warszawie - co obejmie?
Podczas modernizacji linii średnicowej w Warszawie przebudowanych zostanie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota, stacje Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Wybudowane zostaną nowe przystanki: Warszawa Solec i Warszawa Nowy Świat.
Jakie będą efekty przebudowy Warszawskiej Linii Średnicowej?
Efektami przebudowy linii średnicowej w Warszawie będą m.in.:
- poprawa oferty przewozowej - zwiększenie przepustowości,
- 24 par pociągów w godzinach szczytu na linii podmiejskiej,
- 20 par pociągów w godzinach szczytu na linii dalekobieżnej.
Ponadto modernizacja ma na celu zwiększenie atrakcyjności transportu kolejowego poprzez budowę nowych przystanków. Polepszyć ma się również sam komfort podróżnych. Wszystkie obiekty mają zostać dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojawią się też kolejne węzły przesiadkowe: rejon stacji Warszawa Śródmieście z łącznikiem do metra, rejon ronda de Gaulle’a, rejon ul. Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie – połączenie z obszarem Powiśla i bulwarami wiślanymi, Warszawa Wschodnia – ul. Tysiąclecia - planowana III linia metra.
W trakcie remontu zachowane i przeniesione mają zostać zabytkowe obiekty oraz elementy infrastruktury, m.in. pawilony Ochota, Śródmieście, Powiśle, mozaiki Fangora, wiadukty kolejowe na Powiślu i Pradze oraz most średnicowy.
Innym efektem remontu ma być zmniejszenie awaryjności infrastruktury w Warszawie. Była ona budowana od lat 20. do 60. XX wieku, dlatego jest już znacznie wyeksploatowana.
Kiedy przebudowa linii średnicowej w Warszawie? Harmonogram remontu
PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują zakończenie prac na stacji Warszawa Zachodnia w 2024 r. W tym samym roku mają zostać przeprowadzone postępowania przetargowe na stację Warszawa Wschodnia, a następnie na poszczególne odcinki linii średnicowej. W pierwszej kolejności planowana jest realizacja stacji Warszawa Wschodnia. Następnie, od połowy 2025 r. do połowy 2027 r., nastąpi realizacja prac w tunelu dalekobieżnym, zaś od połowy 2027 r. do połowy 2029 r. w tunelu podmiejskim.
Remont linii średnicowej w Warszawie - utrudnienia
PKP przewiduje, że najbardziej uciążliwy dla mieszkańców będzie etap zakładający rozkopanie centrum miasta. Ma on rozpocząć się od połowy 2025 roku i potrwać do połowy 2029 roku. Dokładny zakres prac nie jest jeszcze znany, jednak wiadomo już, że przejazd autem przez centrum w osi Al. Jerozolimskich będzie bardzo trudny.
Remont Dworca Wschodniego w Warszawie - co się zmieni?
Po zakończeniu trwającego remontu Dworca Zachodniego ma rozpocząć się przebudowa Dworca Wschodniego. Według planu przetarg na tę inwestycję ma zostać ogłoszony w 2024 roku. Same prace prawdopodobnie zaczną się do połowy 2025 roku. Modernizacja obejmie budowę dużej hali peronowej, a także przebudowę samej stacji oraz torów. Projekt zakłada także stworzenie węzła przesiadkowego na 3. linię metra oraz tunelu pod torami w ciągu ulicy Tysiąclecia, który pozwoli na połączenie Pragi-Północ z Pragą-Południe.
Tak wygląda trwający remont Dworca Zachodniego w Warszawie.