Tramwaje Warszawskie - obecny tabor 01.2025
Każdego dnia po Warszawie kursują setki tramwajów, które dowożą pasażerów w najodleglejsze części stolicy. W rozmowie z warszawa.eska.pl Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich powiedział o dokładnej ich liczbie:
- Każdego dnia na mieście mamy 456 składów, z czego 135 to tzw. wysokopodłogowce, do których wejście nie jest możliwe bezpośrednio z poziomu przystanku tramwajowego i konieczne jest użycie schodów.
Ogółem w zajezdniach znajduje się jeszcze 170 składów z wysoką podłogą, nie wszystkie są jednak w codziennym użyciu. Jak zapewnia rzecznik, 72% składów kursujących po Warszawie to pojazdy z niską podłogą, a więc te najbardziej przyjazne dla każdego typu pasażerów - w tym z tych z różnego rodzaju niepełnosprawnościami ruchowymi, czy osłabionych przez wiek.
Kiedy zmierzch epoki wysokopodłogowców w Tramwajach Warszawskich?
Witold Urbanowicz nie chce na razie deklarować konkretnej daty, kiedy tramwaje z wysoką podłogą definitywnie znikną ze stołecznych ulic. Jest na to jeszcze za wcześnie. Istnieje za to szacunkowy zakres czasowy - ma to się stać w latach 30. A więc przed nami jeszcze około 10 lat z wysoką podłogą w ruchu ulicznym.
Jednocześnie Tramwaje Warszawskie stale pracują nad poszerzeniem swojego taboru o nowoczesne i przystające do współczesności składy. Między innymi w I kwartale tego roku ma zostać ogłoszony przetarg ramowy na zakup 160 nowych tramwajów. Będą one zastępowały starsze składy, ale także mają za zadanie obsługiwać nowe trasy. A przypomnijmy, że od końca października 2024 warszawska sieć wzbogaciła się o 6,5 kilometra nowej trasy tramwajowej, która pozwala dotrzeć na Wilanów.
Poza tym rok 2025 upłynie w Tramwajach Warszawskich pod znakiem licznych remontów. Plany na najbliższe 12 miesięcy są naprawdę ambitne, a odczują je m.in. klienci jednej z najpopularniejszych galerii handlowych - szerzej pisaliśmy o tym w osobnym artykule. Tramwaj na Marszałkowskiej: