Lotnisko w Radomiu. "Nic nie wskazuje, by było rentowne"

2025-08-05 14:43

- Na razie nic nie wskazuje na to, żeby lotnisko w Radomiu było rentowne - ocenił na konferencji prasowej podsumowującej działania związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury Maciej Lasek. Port Lotniczy Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku został ponownie otwarty pod koniec kwietnia 2023 roku. Z kolei terminal CPK ma być gotowy w 2031 roku.

Lotnisko Radom

i

Autor: TOMASZ RADZIK / SUPER EXPRESS Lotnisko Radom

- Nie będę ukrywał, nie będę sprzedawał iluzji, że to lotnisko (w Radomiu) będzie rentowne. Na razie nic na to nie wskazuje, ale w Polsce mamy kilka nierentownych lotnisk, które są utrzymywane, ponieważ stanowią część infrastruktury krytycznej. Jednym z elementów tej infrastruktury krytycznej jest lotnisko w Radomiu, wykorzystywane również przez polskie lotnictwo wojskowe - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.

Przypomniał, że wybudowanie radomskiego lotniska kosztowało 850 mln zł i przyznał, że strata tego lotniska do 2032 roku może sięgnąć 600 mln zł.

- Szukamy naprawdę dobrych rozwiązań dla tego lotniska - powiedział Lasek. Dodał, że jednym z takich przykładów jest to, że w tym roku udało się uzyskać decyzję środowiskową na loty nocne z i do Radomia. Dodał, że zarząd Polskich Portów Lotniczych stara się każdego miesiąca, rozmawiając z nowymi touroperatorami, zachęcać ich do tego, żeby lotów było więcej. - Jeżeli będzie więcej, to i strata lotniska będzie mniejsza - stwierdził Lasek.

Przyznał też, że prowadzone są rozmowy z wojskiem o możliwości jego większej partycypacji w kosztach tego lotniska.

Lotnisko w Radomiu 

Port lotniczy w Radomiu rozpoczął działalność w maju 2014 r. Przez krótki czas loty z tego miasta odbywały się m.in. do: Rygi, Berlina, Wrocławia i Lwowa. Było to jedyne lotnisko użytku publicznego w Polsce, które powstało bez wsparcia unijnego. Po ogłoszeniu przez sąd w 2018 r. upadłości prowadzącej lotnisko miejskiej spółki Port Lotniczy Radom, lotnisko przejęły Polskie Porty Lotnicze i wybudowały je prawie od nowa. Pierwszy lot z nowego portu odbył się pod koniec kwietnia 2023 r.

Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), w 2024 r. lotnisko Warszawa-Radom odprawiło 112 tys. 629 pasażerów - o 7,5 proc. więcej niż w 2023 r., kiedy było to 104 tys. 770 osób. Tym samym w ub.r. Radom był trzecim najmniejszym pod względem liczby pasażerów lotniskiem w Polsce - po porcie Zielona Góra-Babimost (82 tys. 467) i Olsztyn-Mazury (68 tys. 661).

Na jakim etapie jest Centralny Port Komunikacyjny? Kiedy będzie CPK? 

Lasek poinformował też, że Centralny Port Komunikacyjny zawarł już 175 umów o łącznej wartości 5 mld zł. W ramach dobrowolnych nabyć spółka od 2024 roku kupiła 2 tys. ha powierzchni.

- Podpisaliśmy 175 umów o wartości 5 mld zł; to pokazuje, że inwestycja CPK idzie do przodu, jest realizowana konsekwentnie. Konsekwentnie w oparciu o nowe harmonogramy - powiedział Lasek.

Przypomniał też, że w ramach programu wieloletniego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 wydatki wyniosą 131,7 mld zł i dodał, że w 2025 r. CPK ogłosi przetargi wartości 30 mld zł.

Jeszcze w tym roku spółka CPK zamierza złożyć wniosek o pozwolenie na budowę nowego lotniska pod Baranowem - poinformował Lasek. W 2026 r. planowane jest podpisanie umowy na terminal pasażerski i rozpoczęcie prac budowlanych, by obiekt był gotowy w 2031 roku. 

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Projekt budowlany CPK:

Filip Czernicki, Prezes Zarządu CPK