Metro w Warszawie coraz bliżej IV linii?
Oferty w przetargu zgłosiły firmy: ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o., Voessing Polska Sp. z o.o. oraz Metroprojekt sp. z o.o. Opiewają one kolejno na 54,7 mln zł brutto, 52,3 mln zł brutto i 52,2 mln zł brutto. Urzędnicy warszawskiego ratusza przypomnieli natomiast, że na realizację opisywanego zamówienia przewidziano łącznie 50 mln 922 tys. zł brutto. Wszystkie oferty są więc nieco wyższe.
- Wykonawca na wykonanie całości prac będzie mieć 38 miesięcy. Zamawiający dokona wyboru oferty najkorzystniejszej - po rekomendacji komisji przetargowej składającej się z przedstawicieli biur i jednostek miejskich oraz reprezentantów dzielnic - przekazano.
W ramach przewidzianych prac wykonawca będzie musiał wykonać m.in. "opracowanie strefy wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą; dokumentację hydrogeologiczną i geologiczno-inżynierską; projekt koncepcyjny - raport wstępny i końcowy". - Realizując zamówienie, firma projektowa dokona analizy trasy IV linii metra, która obejmie lokalizację obiektów - usytuowanie w terenie, potencjalne miejsca kolizyjne lub wymagające szczególnego potraktowania, przy uwzględnieniu istniejących obiektów budowlanych i budynków, istniejącej infrastruktury oraz naturalnych przeszkód - dodano.
Co ciekawe, prace mają również przynieść odpowiedź na pytanie, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych, czyli poruszających się bez maszynisty, oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych. Zamawiającemu zależy też na zastosowaniu rozwiązań proekologicznych.
Prace przedprojektowe linii M4 wraz ze Stacją Techniczno-Postojową powinny zakończyć się do 2027 r.
Linia M4 metra w Warszawie - trasa, stacje
IV linia metra w Warszawie ma docelowo połączyć ze sobą dziewięć dzielnic i stworzyć nowe węzły przesiadkowe do pozostałych środków miejskiego transportu. - Według przyjętych założeń linia M4 będzie dłuższa od dotychczasowych linii M1 i M2 - ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje - w tym dwie wspólne z M2 i M3. Osiem stacji ma być wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach odcinka ma powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia - zaznaczył ratusz.
Na linii M4, według zaprezentowanej przez urzędników grafiki, znaleźć się mają następujące stacje:
- Wilanów,
- Sobieskiego,
- Patkowskiego,
- Dolina Służewiecka,
- Wilanowska (przecięcie z linią M1),
- Smoluchowskiego,
- Rondo Unii Europejskiej,
- Służewiec,
- Żwirki i Wigury (przecięcie z linią M3),
- Wiślicka,
- Bitwy Warszawskiej 1920 r.,
- Plac Narutowicza,
- Plac Zawiszy,
- Rondo Daszyńskiego (przecięcie z M2),
- Okopowa,
- Cmentarz Żydowski,
- Rondo Radosława,
- Rydygiera,
- Marymont (przecięcie z linią M1),
- Ruda,
- Płochocińska,
- Obrazkowa,
- Myśliborska.
Nowe Centrum Warszawy - wizualizacje: