Dziś Wileński, kiedyś Petersburski
Historia dworca, znanego dziś jako Wileński, sięga 1863 r. Wtedy to na Pradze powstał Dworzec Petersburski, z którego linia kolejowa - jak nazwa wskazuje - prowadziła przez Wilno do Petersburga. Zaprojektowany przez Narcyza Zborzewskiego budynek stacji zlokalizowany był przy dzisiejszej ul. Wileńskiej, u wlotu ul. Zaokopowej.
Jego powstanie, jak również budowa mostu Kierbedzia (1864 r.), zdecydowanie zdynamizowały rozwój okolicy. Wyrosły tam domy i kamienice, zakłady przemysłowe, niedługo później ruszył tramwaj konny. W odpowiedzi na potrzeby prawosławnych mieszkańców zbudowano tam także cerkiew, poświęconą uroczyście w 1869 r.
Historia dworca w jego ówczesnym kształcie zakończyła się w 1915 r., kiedy to spalili go wycofujący się z Pragi Rosjanie. Już w latach 30. w miejscu gmachu stanęły bloki mieszkalne. Wcześniej część terenu zagospodarowano na budynek Dyrekcji Kolei Państwowych w Warszawie (dziś ul. Targowa 74), w którym obecnie znajduje się siedziba PKP PLK.
Mimo opisanych zdarzeń, losy kolei na Pradze nie dobiegły oczywiście końca. Już po I wojnie światowej funkcję dworca przejęły nowo wzniesione zabudowania na rogu ul. Targowej i Zygmuntowskiej, dzisiejszej al. "Solidarności". Zmieniła się także nazwa - Dworzec Petersburski przemianowano na Dworzec Wileński. Budynki nie przetrwały jednak długo - zostały w dużej części w czasie II wojny światowej.
Kolejna siedziba dworca znalazła się już bliżej ul. Białostockiej, w zaadaptowanych do tego celu budynkach magazynowych. Nowy rozdział historii stacji rozpoczęła budowa galerii handlowej z częścią dworcową, ukończona w 2002 r. Od tamtej pory spacerujący ul. Targową mogą przejść przez dzisiejszą Galerię Wileńską do położonych na tyłach peronów.
Warszawa Wileńska dziś
Obecnie ze stacji Warszawa Wileńska nie korzystają już pasażerowie połączeń międzynarodowych czy dłuższych krajowych. Odjeżdżają stąd pociągi regionalnych Kolei Mazowieckich. Oczekujący na połączenie pasażerowie niezmiennie mogą korzystać z usług Galerii Wileńskiej.
W ostatnich miesiącach o stacji zrobiło się głośno głównie ze względu na zamknięcie dla przechodniów przejścia łączącego Starą i Nową Pragę tuż przy peronach. W reakcji na sprzeciw okolicznych mieszkańców podjęto decyzję o budowie nowej przeprawy przez tory. Od początku 2025 r. spacerowicze znów mogą przedostać się z ul. Białostockiej do al. "Solidarności" bez przechodzenia przez centrum handlowe lub obchodzenia go od ul. Targowej.