Koleje

Nowa inwestycja PKP Intercity w Warszawie. Znamy szczegóły

2025-03-24 15:08

- Jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei - powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury na konferencji poświęconej nowej warszawskiej inwestycji kolejowej. Co powstanie na Olszynce Grochowskiej?

Nowa lokomotywownia na Grochowie

W czwartek 20 marca PKP Intercity podpisało umowę na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. W ramach inwestycji powstanie: nowoczesna hala serwisowa (5500 m² powierzchni, 12 metrów wysokości), całoroczna hala mycia lokomotyw, a także specjalistyczne stanowiska diagnostyczne.

Jak tłumaczy Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, ta inwestycja jest kluczowa z uwagi na konieczność zapewnienie odpowiedniego zaplecza dla nowoczesnego taboru, którym dysponuje spółka.

Obecnie w Warszawie w użyciu pozostaje zabytkowa lokomotywownia wzniesiona w latach 1937-1938. Z uwagi na swój charakter jest ona objęta nadzorem konserwatora zabytków. Wnętrza tego zabytkowego miejsca można zobaczyć na filmie udostępnionym przez przewoźnika w social mediach (poniżej).

"Renesans polskiej kolei"

Nowa lokomotywownia ma powstać według planów w 2027 roku. Wartość inwestycji to ponad 179 mln zł brutto. PKP InterCity deklaruje, że warszawska budowa to cześć szerokiego projektu modernizacji infrastruktury kolejowej w całej Polsce. Na ten cel pójdzie do 2030 roku 3,2 mld zł.

- W ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a wszystkich podróżujących koleją w 2024 r. było ponad 407 mln. W tym roku pasażerów będzie jeszcze więcej. Jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei - mówił minister Dariusz Klimczak cytowany przez PAP.

Największe takie miejsce w Polsce

Stacja postojowa na terenie Olszynki Grochowskiej (gdzie powstanie nowa lokomotywownia) to miejsce niezwykłe z wielką kolejarską tradycją. Dość powiedzieć, że uchodzi ona za największą działającą w Polsce bocznicę kolejową, a według niektórych pomiarów także w Europie. Powstała w połowie lat 30. XX wieku i przeznaczona jest dla pociągów pasażerskich - odbywają się tu ich przeglądy techniczne, a także naprawy.

Co ciekawe na tym terenie znajduje się również symulator lokomotyw. Poza tym na warszawskim Grochowie produkowane są tablice informacyjne wykorzystywane później we wszystkich pociągach kursujących w ramach spółki PKP Intercity. Rozwój technologii sprawia jednak, że coraz częściej są wykorzystywane specjalne wyświetlacze, co sprawia, że tablice z Grochowa to coraz większy rarytas.

Zabytkowa lokomotywownia "Olszynka Grochowska" na zdjęciach:

Rozpoczęła się budowa przejścia przez tory do rezerwatu Olszynka Grochowska. Sukces „Super Expressu”