Maciej Dutkiewicz wyjaśnił, że dokładny przebieg torów pokażą dalsze analizy w ramach prac nad dokumentacją projektową, która jest kolejnym etapem tej inwestycji.
Tramwaj na Modlińskiej - którędy pobiegnie?
- Inżynierowie i planiści z Tramwajów Warszawskich przeanalizowali informacje prawne, strukturę własności, wskazali możliwe kolizje z istniejącą infrastrukturą i jak i z kim powinny być przeprowadzone uzgodnienia przed budową. Studium pokazało, gdzie jest infrastruktura podziemna i co trzeba będzie przebudować. Wiadomo też, gdzie można planować pętle, rozjazdy, tory do zawracania, podstacje zasilające i przystanki. Cała dokumentacja składa się 12 tomów opracowań po kilkadziesiąt stron każdy - wyjaśnił Dutkiewicz.
Tramwajarze zaplanowali, że tramwaj wzdłuż Modlińskiej będzie przedłużeniem trasy, która biegnie po ul. Jagiellońskiej, wzdłuż terenu dawnej fabryki samochodów FSO i kończy się pętlą pod trasą Armii Krajowej.
Nowa trasa dalej pobiegnie mostem nad Kanałem Żerańskim i wzdłuż ul. Modlińskiej do ul. Familijnej. Tu znajdzie się pętla i parking "park and ride". W tym miejscu trasa rozdzieli się na dwie części.
- Pierwsza pobiegnie ul. Familijną w głąb nowych osiedli i dalej Myśliborską, by połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę. Długość trasy z pętli Żerań FSO na Nowodwory wyniesie około czterech kilometrów - wyjaśnił rzecznik.
Druga - o długości około kilometra - skierowana zostanie w stronę przystanku kolejowego Warszawa Żerań.
Zaplanowano budowę łącznie siedmiu przystanków. - Wykonawca dokumentacji zaproponował, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy ul. Jagiellońskiej i trasy AK. To jedno z bardziej skomplikowanych zadań, bo trzeba będzie przebudować zjazdy z trasy toruńskiej, estakady, a także zbudować krótki tunel - wyjaśnił Dutkiewicz.
Przekazał, że kolejnym krokiem jest przygotowanie dokumentacji uwzględniającej przebudowę podziemnych instalacji i infrastruktury drogowej. Następnie zostanie pozyskana decyzja środowiskowa oraz wszystkie pozostałe decyzje administracyjne.
Nowa linia tramwajowa w Warszawie. Kiedy rozpocznie się budowa?
Tramwajarze planują ogłosić przetarg na to zadanie na przełomie 2024 i 2025 roku. Prace nad dokumentami mają potrwać kilkadziesiąt miesięcy.
- Po ich zakończeniu będzie można zaplanować budowę linii tramwajowej. Aktualny zakłada budowę w latach 2029-2032. Wynika to przede wszystkim z możliwości finansowych. Dodatkowe fundusze – na przykład z UE – mogłyby wpłynąć na zmianę terminu budowy - wyjaśnił Dutkiewicz.
Przebudowa ul. Kondratowicza - zobacz zdjęcia: