- Tak jak obiecywaliśmy, rozpoczynamy dziś prace nad kolejnym odcinkiem tramwaju do Wilanowa, czyli trasą z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Nowa trasa połączy Wolę z Ochotą, dzięki czemu pasażerowie będą mogli wygodnie i szybko podróżować pomiędzy tymi dzielnicami bez konieczności wjeżdżania do centrum miasta. Jest to zarazem kolejny krok w rozwoju Dworca Zachodniego, który staje się ważnym węzłem komunikacyjnym dla stolicy i aglomeracji warszawskiej - podkreślił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Nowa trasa tramwajowa w Warszawie - jest ważny przetarg
Trasa podzielona jest na dwa zadania - pierwsze obejmie odcinek od Warszawy Zachodniej do Kasprzaka, a drugie wyposażenie tunelu pod dworcem wraz z podziemnym zespołem przystankowym. Dzięki temu podziałowi inwestycja będzie mogła być etapowana, co potencjalnie okaże się korzystne przy wydzielaniu środków finansowych.
Ogłoszony przetarg dotyczy prac projektowych i przygotowawczych wraz z pozyskaniem uzgodnień i decyzji administracyjnych. Jak przekazali urzędnicy, w ramach zamówienia podstawowego wykonawca przygotuje projekt wstępny, a później również projekt budowlany, projekty wykonawcze i dokumentację projektową. Finalnie zajmie się też pozyskaniem wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót.
"Zadaniem wykonawcy będzie także pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. W ramach tego etapu zostanie wykonana inwentaryzacja zieleni - wykonawca jest zobowiązany do zaprojektowania infrastruktury w taki sposób, by jej wpływ na zieleń był jak najmniejszy. W ramach zamówienia opcjonalnego wyłoniony wykonawca będzie musiał zaoferować wsparcie techniczne oraz nadzór autorski nad realizacją prac" - dodał ratusz.
Nowa trasa tramwajowa z Warszawy Zachodniej - jak pobiegnie? Przystanki
Korzystający z planowanej obecnie trasy pasażerowie pojadą z podziemnego przystanku na Warszawie Zachodniej do ul. Kasprzaka. Jak wynika z informacji podanych przez urzędników, tory poprowadzą istniejącym już tunelem pod dworcem, a później nowym tunelem w ciągu Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z Kasprzaka znajdzie się w okolicy przystanku Szpital Wolski.
Nowa trasa będzie miała ok. 1,4 km, z czego ok. 0,9 km znajdzie się pod ziemią. Zaplanowano na niej trzy nowe zespoły przystankowe. Pierwszy, podziemny znajdzie się w rejonie peronu nr 9 stacji Warszawa Zachodnia, a drugi, również podziemny - w rejonie ul. Tunelowej w kierunku Kasprzaka. Trzeci przystanek zlokalizowany będzie w rejonie ul. Prądzyńskiego. Na razie nie zdecydowano, czy będzie znajdował się pod ziemią. W ramach planowanych prac przewidziano także rozbudowę istniejącego zespołu przystanków przy ul. Kasprzaka.
"W pierwszym kroku wyłoniony w postępowaniu projektant będzie musiał opracować trzy warianty trasy, różniące się miejscem zakończenia odcinka podziemnego i lokalizacją rampy wyjazdowej (w rejonie ul. Prądzyńskiego albo Krzyżanowskiego)" - podkreślili urzędnicy.
Nowa trasa tramwajowa - kiedy ruszy budowa?
Wybrana w przetargu firma będzie musiała przekazać kompletną dokumentację w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy. Budowa ma ruszyć po 2030 r. - wiele w kwestii terminu będzie zależało chociażby od kwestii finansowych.

i
Tramwaj do Dworca Zachodniego w budowie - zobacz zdjęcia:
