Zmiany dla kierowców na Al. Jerozolimskich
Jak przekazał na początku czerwca stołeczny ratusz, strop pod zamkniętą jezdnią Al. Jerozolimskich został zasypany, a wykonawca zajmuje się obecnie odtwarzaniem jezdni. Aby mógł ruszyć nowy etap prac przy kolejnej części tunelu, wkrótce ruch zostanie przełożony na drugą nitkę.
Stanie się to dokładnie w nocy z piątku na sobotę, z 6 na 7 czerwca. Od tego czasu kierowcy pojadą nitką prowadzącą w stronę centrum. Jezdnia w kierunku dzielnicy Włochy zostanie natomiast zamknięta. "Na otwartej jezdni zostaną wytyczone po trzy pasy w każdym kierunku - szersze niż teraz. Ogólnodostępne pasy będą miały po trzy metry, a buspasy będą jeszcze szersze. Pojadą nimi autobusy, taksówki, motocykle i pojazdy MTON. Zjeżdżający z ronda Zesłańców Syberyjskich w kierunku centrum na fragment przy budowanym tunelu wjadą jednym pasem, obok którego będzie buspas. Jeden pas mniej będzie także na wiadukcie nad rondem. Z kolei jadący w kierunku dzielnicy Włochy przejadą na drugą nitkę przy wjeździe na Dworzec Zachodni, a na właściwą wrócą przed wiaduktem" - przekazali urzędnicy.
Zmiany obejmą również pasażerów komunikacji miejskiej, gdyż jadące z obu kierunków autobusy będą zatrzymywały się na tymczasowych przystankach przed zwężeniem. Autobusy PKS dojadą na dworzec, ale modyfikacji ulegnie dojście do peronów. Chodnik po stronie dworca zostanie zamknięty, a podróżni będą musieli przejść przez parking.
Nowy tramwaj do Dworca Zachodniego - na jakim etapie są prace?
Przy okazji ogłoszenia wyżej opisanych zmian urzędnicy przekazali, co w ramach tramwajowej inwestycji zostało już wykonane. Przede wszystkim gotowa jest konstrukcja podziemnego przystanku tramwajowego. "Na poziomie -1 stacji Warszawa Zachodnia trwają prace wykończeniowe i instalacyjne. W drugiej połowie czerwca, zgodnie z harmonogramem zgłoszonym przez wykonawcę, Tramwaje Warszawskie wspólnie z PKP PLK planują zgłosić ten poziom do odbiorów" - poinformował ratusz. Przedstawiciele miasta dodali, że pasażerowie skorzystają z przejścia od Al. Jerozolimskich do peronów po zakończeniu odbiorów oraz uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Jak również zaznaczyli, po odebraniu części -1 roboty będą prowadzone za wygrodzeniem - na poziomie -2.
Poza tym wykonawca zajmuje się obecnie budową stropu tunelu w parku Pięciu Sióstr. Roboty pod gotowymi fragmentami stropu ruszą w połowie wakacji.
Czytaj również: Duże utrudnienia w Warszawie. Zmiany dla kierowców, tramwaje nie dojadą do pętli
Tramwaj do Dworca Zachodniego - najważniejsze informacje
Nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego będzie miała ok. 1,6 km. Korzystający z niej pasażerowie pojadą od stacji Warszawa Zachodnia, z podziemnego przystanku, ok. 500-metrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Tramwaje wyjadą z tunelu między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i dojadą do węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu z ul. Grójecką.
"Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika - nieco ponad kwadrans" - czytamy na stronie Tramwajów Warszawskich. Cała inwestycja powinna być gotowa w 2026 r.