Nowa trasa tramwajowa w Warszawie coraz bliżej
W piątek, 17 października przedstawiciele Tramwajów Warszawskich przekazali, że otworzyli oferty w przetargu na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej dla nowej trasy, która w przyszłości ma połączyć ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. "W postępowaniu wystartowało siedem podmiotów, z czego pięć zmieściło się w naszym budżecie, określonym na kwotę 20,312 mln zł brutto (w tym 18,281 mln zł na zamówienie podstawowe). Najtańszą ofertę złożyła firma Databout - na kwotę 14,396 mln zł brutto. Teraz komisja przetargowa zajmie się oceną formalną złożonych dokumentów. Przy wyborze oferty pod uwagę brane będą cena oraz doświadczenie projektanta" - poinformowano w komunikacie.
Urzędnicy dodali, że wybrany projektant najpierw zajmie się opracowaniem trzech wariantów trasy. Te mają różnić się lokalizacją rampy wyjazdowej (w rejonie Prądzyńskiego albo Krzyżanowskiego) oraz miejscem zakończenia odcinka podziemnego. Na trasie przewidziano trzy nowe zespoły przystankowe - podziemny w rejonie peronu 9 stacji Warszawa Zachodnia (za nim zaplanowano rozjazdy oraz przestrzeń na odstawienie tramwaju), podziemny w rejonie ul. Tunelowej w kierunku Kasprzaka oraz podziemny lub naziemny w rejonie ul. Prądzyńskiego. W ramach inwestycji przewidziano również rozbudowę istniejącego zespołu przy ul. Kasprzaka.
"Trasa podzielona jest na dwa zadania. Pierwsze obejmuje odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a drugi - wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia wraz z podziemnym zespołem przystankowym przy peronie 9. Podział umożliwi ewentualne etapowanie inwestycji w zależności od posiadanych środków finansowych - zarówno na etapie projektowania, pozyskiwania decyzji administracyjnych, jak i późniejszej budowy" - zaznaczyli przedstawiciele TW.
Kiedy ruszą prace na budowie nowej trasy tramwajowej w Warszawie?
Jak dodali, obecne postępowanie dotyczy prac projektowych i przygotowawczych wraz z pozyskaniem potrzebnych uzgodnień oraz decyzji administracyjnych. "W ramach zamówienia opcjonalnego, wyłoniony wykonawca będzie musiał zaoferować wsparcie techniczne na etapie postępowania przetargowego na realizację robót oraz nadzór autorski nad realizacją prac" - czytamy. Na realizację założonych zadań projektant będzie miał 43 miesiące od zawarcia umowy. Samą budowę zaplanowano natomiast wstępnie po 2030 r. - wiele w tej kwestii będzie zależało od możliwości finansowych.

i
Ostatni odcinek linii Warszawa Wschodnia - Lublin doczeka się rozbudowy - zobacz zdjęcia:

