Przy jednym z najważniejszych węzłów kolejowych stolicy – dworcu Warszawa Wschodnia – powstał nowy parking włączony do systemu PKP Mobility. Miejsca postojowe znajdują się od strony ul. Lubelskiej. Wcześniej przez lata był tam "dziki" parking. Dzięki usunięciu gruzu, wycince i pielęgnacji zieleni, a także poprawie nawierzchni i estetyki ogrodzenia powstała nowoczesna przestrzeń z około 70 miejscami parkingowymi, w tym także wyznaczonymi stanowiskami dla osób z niepełnosprawnościami.
Promocyjne ceny dla kierowców
Nowy parking to część sieci obiektów działających pod marką PKP Mobility, która obejmuje także stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Obiekty są zlokalizowane w atrakcyjnych miejscach, co umożliwia wygodne przesiadki na transport kolejowy i miejski. Z parkingów mogą korzystać nie tylko pasażerowie pociągów, ale też wszyscy kierowcy.
Parking przy PKP Warszawa Wschodnia - cennik i promocja 2025
Od strony ul. Lubelskiej parkowanie jest teraz znacznie tańsze niż w miejskiej strefie. Cena miesięcznego abonamentu została obniżona o połowę – z 300 zł do 150 zł. Promocja obowiązuje do końca grudnia 2025 r. Stawka godzinowa wynosi 4 zł, a minimalna opłata za 30 minut postoju – 2 zł.
W ramach inwestycji wprowadzono również zmiany w organizacji ruchu wzdłuż drogi dojazdowej do budynku dworca podmiejskiego. Obecnie w strefie parkowania od strony ul. Lubelskiej mogą zatrzymywać się także autokary i busy, korzystając z wyznaczonego pasa postojowego przy przystankach autobusowych.
Cały projekt obsługiwany jest przez wirtualny system poboru opłat – aplikację Paymove, która umożliwia dokonanie płatności w trzech prostych krokach poprzez kod QR. Możliwy jest też zakup abonamentów w e-sklepie. Osoby preferujące tradycyjne formy płatności – gotówką lub kartą – mogą korzystać z odpowiednich urządzeń lub drugiego parkingu przy ul. Kijowskiej.
Parking PKP Mobility zlokalizowany jest także od ulicy Kijowskiej.
PKP Wschodnia
Dworzec Warszawa Wschodnia to jeden z kluczowych węzłów kolejowych stolicy, położony na granicy Pragi Północ i Pragi Południe. To tu każdego dnia zatrzymują się pociągi dalekobieżne i regionalne, a rocznie przez stację przewija się kilkanaście milionów pasażerów.
Pierwszy dworzec w tym miejscu powstał jeszcze w XIX wieku, jako część Kolei Warszawsko-Terespolskiej. Obecny budynek oddano do użytku w 1969 roku – był wtedy jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Jego charakterystyczna bryła, przeszklona fasada i przestronna hala główna przez lata uchodziły za symbol modernistycznej architektury.
Na początku XXI wieku dworzec stopniowo tracił dawny blask. Dopiero gruntowna modernizacja w latach 2011–2012 znacząco poprawiła jego funkcjonalność i estetykę. Odnowiono elewacje, wymieniono posadzki, zlikwidowano prowizoryczne pawilony i zamontowano nowoczesny system informacji pasażerskiej. Powstało również nowe zaplecze autobusowe od strony ul. Lubelskiej.
Dworzec Warszawa Wschodnia pozostaje ważnym punktem przesiadkowym – zarówno dla podróżnych zmierzających w kierunku Lublina, Białegostoku, jak i Trójmiasta czy Katowic. W planach PKP jest kolejna rozbudowa i unowocześnienie obiektu, obejmujące m.in. zadaszenie wszystkich peronów i dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Wizualizacje nowego dworca Warszawa Wschodnia:
PKP Mobility przy Dworcu Wschodnim tuż przed otwarciem w lipcu 2025: