Na parkingach P+R będzie można bezpłatnie zostawić samochód na cały weekend. Od piątku do poniedziałku nie będzie przerw technicznych. Zmianę tę uzasadniono spełnieniem oczekiwań m.in. turystów, chcących zostawić samochód w bezpiecznym miejscu w czasie weekendowego zwiedzania miasta.
Jakie zmiany zaczną obowiązywać na parkingach P+R od 28 kwietnia?
Zmienią się także zasady korzystania z parkingów przez właścicieli aut elektrycznych i hybrydowych. Od niedzieli zasady parkowania będą takie same dla posiadaczy wszystkich samochodów, niezależnie od rodzaju napędu - aby móc za darmo zostawić samochód na parkingu, każdy musi mieć bilet na komunikację miejską (co najmniej dobowy).
Od niedzieli płatne będzie natomiast ładowanie samochodów elektrycznych. Stawkę określono na 1,61 zł za kWh. Argumentem przytoczonym w uchwale jest znaczący wzrost cen za energię elektryczną, a także wciąż rosnąca liczba samochodów z tym napędem oraz rozbudowa stacji ich ładowania na parkingach Parkuj i Jedź.
Wzrośnie także opłata za korzystanie z miejsca postojowego bez ważnego biletu lub uprawnień do bezpłatnych przejazdów. Będzie wynosiła 250 zł, ale będzie niższa o 100 zł, jeśli zapłacona zostanie od razu w kasie parkingowej lub u kontrolera.
Zgodnie z uchwałą na parkingach P+R mogą nieodpłatnie parkować hulajnogi. Równocześnie wprowadzona została opłata w wysokości 100 zł za postój pojazdu nieuprawnionego do korzystania z parkingu, np. przyczep.
Bezpłatny parking dla posiadaczy biletów krótkookresowych i karty miejskiej
Na 17 parkingach P+R jest blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów (w tym ponad 100 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz prawie 1000 dla rowerów. Parkingi od niedzieli, 28 kwietnia, dostępne będą w dni powszednie w godz. 4:30-2:30. Pierwsze 20 minut pakowania jest bezpłatne.
Kierowcy, którzy chcą zostawić samochód bez opłat na dłużej, muszą posiadać aktywny bilet komunikacji miejskiej: krótkookresowy (dobowy, 3-dniowy, weekendowy) lub długookresowy (30- i 90-dniowy) albo uprawnienia do bezpłatnych przejazdów.
Budżet Warszawy i nowy regulamin parkingów P+R
W uzasadnieniu uchwały oszacowano, że wzrost przychodów budżetu Warszawy z tytułu podwyższenia wysokości opłaty za najem miejsca postojowego, na podstawie danych za rok 2022, wyniesie ok. 31 tys. zł rocznie, przy założeniu realizacji wszystkich płatności na miejscu. W przypadku odroczonego terminu płatności kwota ta wyniesie ok. 93 tys. zł.
Zaś wprowadzenie opłat za korzystanie ze stacji ładowania samochodów elektrycznych, na podstawie zużycia energii w 2022 r. oraz proponowanej stawki za 1 kWh, będzie skutkować wpływami na poziomie ok. 710 tys. zł rocznie.
Rezygnacja z przerwy technicznej w weekendy, a co za tym idzie opłat za pozostawiony samochód na terenie parkingu każdorazowo w tych godzinach, na podstawie szacunków z 2022 roku, będą natomiast skutkowały spadkiem dochodów z tytułu tych opłat na poziomie ok. 77 tys. zł rocznie.
Znalezisko na budowie metra Bemowo - zobacz zdjęcia: