20 grudnia warszawski Ratusz oficjalnie ogłosił przetarg na projekt linii M3. Póki co będzie on dotyczył I etapu inwestycji. Planowany odcinek metra ma mieć 8,1 km długości i siedem stacji: Stadion Narodowy (od początku stacja ta projektowana jako węzeł przesiadkowy), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Po podpisaniu umowy z miastem wykonawca będzie miał 36 miesięcy na realizacje jej założeń. Jak zapowiada miasto, podczas realizacji inwestycji największych zmian można spodziewać się w okolicy stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni.
"Chcemy, żeby Warszawa była nie tylko idealnym miejscem do pracy, ale także wymarzonym miejscem do życia. Budowa kolejnych linii metra ma tu kluczowe znaczenie, bo komunikacja jest jedną z najważniejszych usług, jakie świadczymy naszym mieszkańcom. Trzecia linia metra jest kolejną inicjatywą, podejmowaną z myślą o Pradze i mieszkańcach prawobrzeżnej Warszawy" – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy.
Rondo Wiatraczna nie będzie już dłużej rondem
Po zbudowaniu stacji metra na Rondzie Wiatraczna miejsce to nie będzie dłużej rondem. Ma zostać tam uproszczony układ drogowy, co pozytywnie ma wpłynąć na bezpieczeństwo. Oznacza to, ze w miejscu dzisiejszej pętli tramwajowej powstać ma wielofunkcyjny plac miejski, pojawić ma się tam dużo zieleni, sieć ścieżek rowerowych, elementy małej architektury oraz zadaszenie nad kluczową częścią węzła przesiadkowego. Przystanki komunikacji miejskiej skupione w centralnej części węzła przesiadkowego mają umożliwić z kolei szybsze przesiadki. Sama stacja metra ma znaleźć się nad planowanym tunelem obwodnicy śródmiejskiej.
Dworzec Wschodni ma przejść metamorfozę podczas budowy III linii metra
Duże zmiany mają dotknąć również Dworzec Wschodni. Miejsce to po wybudowaniu stacji metra ma stać się wygodniejsze i przyjaźniejsze dla pasażerów. Torowisko tramwajowe z ulicy Kijowskiej ma zostać przeniesione bliżej hali dworcowej. Będą mogły poruszać się tam również autobusy. Pojawią się tam też nowe ścieżki i przejazdy rowerowe oraz zieleń niska i wysoka, ławki, siedziska i inne elementy małej architektury, a także zadaszenie nad centralną częścią węzła przesiadkowego.
Kiedy powstanie trzecia linia metra w Warszawie?
Projektowanie I etapu M3 ma zakończyć się w 2026 roku. Wówczas będzie możliwe ogłoszenie przetargu na budowę tej linii. Podpisanie umowy na realizacje projektu jest planowane na 2027 roku, a samo rozpoczęcie inwestycji na 2028 rok. Druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury). Równocześnie odbywać mają się prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra.
Tak będzie wyglądać 3. linia metra w Warszawie. Zobacz wizualizacje stacji.