Ponad 20 tys. zgłoszeń mniej niż rok temu!
W 2020 r. mieszkańcy kontaktowali się z Warszawa 19115 aż 666 058 razy (21 716 mniej zgłoszeń w porównaniu z 2019 r.), z czego 372 761 to zgłoszenia interwencyjne (mniej o 36 388 interwencji), a 215 893 zgłoszenia informacyjne (więcej o 14 168 w stosunku do 2019 r.). Interwencje w 2020 r. stanowiły 56 proc. wszystkich zgłoszeń (w 2019 r. 59,9 proc.), a zapytania informacyjne 32,4 proc. (w 2019 r. 29,3 proc).
Czytaj także: 19115 po ukraińsku? Jest taki pomysł!
Kiedy przyjęto największej zgłoszeń na 19115?
Tylko w marcu 2020 r. mieszkańcy kontaktowali się 50 163, tj. o ponad 4 tys. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej zgłoszeń – aż 56 852 przyjęto we wrześniu 2020 r., w tym 35 024 interwencji i 21 828 próśb o informację. Okres wiosenny (marzec-kwiecień) i jesienny (wrzesień-październik) są zazwyczaj najintensywniejszymi miesiącami w całym roku.
Odpady, drogi i przekształcenia własnościowe
Zgłoszenia związane z odpadami w mieście stanowiły w ubiegłym roku prawie 48 proc. zgłoszeń interwencyjnych przyjmowanych za pośrednictwem Warszawa 19115. Warszawiacy zwracali często uwagę na sprawy związane z utrzymaniem czystości w mieście:
- organizację odbioru śmieci,
- przepełnione śmietniki,
- nielegalne wysypiska,
- zniszczenie koszy na śmieci lub ich brak.
Dzięki czujności mieszkańców odpowiednie służby mogą szybciej usuwać nielegalne wysypiska, ale także kontrolować jakość pracy firm odbierających nieczystości.
Ważne dla warszawiaków były także problemy drogowe. W 2020 stanowiły ponad 30 proc. zgłoszeń interwencyjnych. Dzięki zgłoszeniom mieszkańców, służby miejskie mogły szybciej reagować m.in. na:
- zniszczenia nawierzchni dróg,
- popsute oświetlenie uliczne,
- niedziałającą sygnalizację świetlną
- lub źle zaparkowane pojazdy.
Ze względu na zmiany stanu prawnego dotyczącego przekształceń własnościowych mieszkańcy pytali o sprawy podatkowe. W maju i czerwcu ub.r. mieszkańcy zainteresowani byli dodatkowo sprawami związanymi z organizacją wyborów prezydenckich.
Organizacja życia miasta w pandemii
Ważnym obszarem zgłoszeń były sprawy związane ze stanem pandemii. Mieszkańcy pytali o:
- kursowanie komunikacji miejskiej,
- korzystanie z karty miejskiej (możliwość zawieszenia),
- koszty parkowania,
- organizację edukacji,
- pomoc społeczną
- oraz szczegółowe regulacje związane z organizacją życia w mieście.
W 2020 r., częściej niż we wcześniejszym roku, mieszkańcy Warszawy zwracali uwagę na hałas, wybryki chuligańskie i zakłócanie ciszy nocnej. Również dokuczliwe prace budowlane oraz uciążliwe zapachy częściej były zgłaszane. Zmieniły się także godziny, w których mieszkańcy kontaktowali się z Warszawa 19115. W stosunku do 2019 r. więcej zgłoszeń wpływało w godzinach popołudniowych oraz wieczornych.
Warszawskie dzielnice
Pod względem liczby zgłoszeń podobnie jak we wcześniejszych latach najwięcej zgłoszeń przyjęto z obszaru Mokotowa, Śródmieścia, Pragi-Południe i Woli, a najmniej z Wesołej i Rembertowa.
Aplikacja mobilna Warszawa 19115
W ubiegłym roku zmieniła się aplikacja na smartfony Warszawa 19115. Do aplikacji wprowadzono nowe usługi - możliwość sprawdzenia terminów odbioru śmieci pod wskazanym adresem oraz przewodnik sortowania odpadów z podziałem na odpowiednie frakcje czy wyszukiwarkę, która podpowie, do jakich koszy wyrzucać śmieci. Zmieniony został także układ graficzny oraz dodano możliwość personalizacji ekranu głównego i udostępnianie zgłoszeń w mediach społecznościowych.
Ostatnią wprowadzoną zmianą było wprowadzenie do aplikacji informacji dotyczących dostępności toalet w Warszawie. Na mapie zaznaczono zarówno toalety publiczne stacjonarne i przenośne, jak i toalety w obiektach użyteczności publicznej oraz obiektach prywatnych udostępnione dla wszystkich mieszkańców. W aplikacji można sprawdzić trasę, czas dojścia lub dojazdu do wybranego miejsca. Każda toaleta posiada metryczkę opisową informującą m.in. o godzinach otwarcia oraz o dostosowaniu do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Od tego roku korzystając z systemu oceny w aplikacji mobilnej, użytkownicy mają także możliwość oceny obsługi i sposobu realizacji zgłoszenia.