Pracę nad wymianą nośników reklamowych w warszawskim metrze rozpoczęto w ostatnich miesiącach 2022 roku. W założeniu miały prowadzić do ich unowocześnienia i nie zaburzać ładu wizualnego. Pierwsze instalacje budziły jednak kontrowersje.
Rafał Trzaskowski nakazuje ponowienie analizy koncepcji
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nakazał ponowną analizę koncepcji wymiany nośników oraz wypracowanie porozumienia z wykonawcą w zakresie niezbędnych korekt.
W ramach tej decyzji powołano zespół roboczy, w skład którego weszli przedstawiciele spółki Metro Warszawskie, Zarządu Transportu Miejskiego oraz miejskiego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Zespół pracował pod przewodnictwem zastępczyni prezydenta miasta Renaty Kaznowskiej.
– We współpracy z operatorem reklam, nasz zespół wykonał szczegółową inwentaryzację i przegląd istniejących oraz planowanych nośników na wszystkich stacjach I linii metra. W jej efekcie powstał zbiór wytycznych określających niezbędne do wprowadzenia korekty – komentuje wiceprezydent Warszawy, Renata Kaznowska.
Władze informują, że nowe nośniki reklamowe nie oszpecą żadnej linii stołecznego metra, nie będą kolidowały z informacją pasażerską, ani nie będą oślepiały maszynistów czy podróżnych.
– Największej zmianie ulegnie powierzchnia nośników proponowanych na ścianach zatorowych. Ich powierzchnia zostanie zredukowana o blisko 1000 m kw. w porównaniu do pierwotnej koncepcji przedstawionej przez operatora reklamy – dodaje zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy.
Zespół roboczy przedstawił pierwsze wytyczne
Lista wskazanych wytycznych przez zespół roboczy, złożony z wyżej wymienionych jednostek jest rozległa. Wyszczególniono:
- przyjęcie generalnej zasady ograniczenia liczby nośników na I linii metra – liczba nośników po modernizacji nie może być większa niż przed nią; ostatecznie nastąpi zmniejszenie liczby nośników o 50 sztuk,
- zakaz montażu reklam w środkowej części ścian zatorowych (ścian bocznych stacji),
- dopuszczenie montażu nośników tylko na skrajnych fragmentach ścian zatorowych i wyłącznie w sposób zachowujący czytelność pasków z nazwą stacji,
- zakaz montażu reklam zasłaniających szyby i inne elementy przezroczyste,
- dostosowanie maksymalnych dopuszczalnych wymiarów do estetyki poszczególnych stacji,
- dopuszczenie montażu reklam na ścianach wind oraz nad schodami,
- znaczne ograniczenie liczby elektronicznych nośników reklamowych (ekranów) na stacji metra Centrum – pierwotnie miały być instalowane na wszystkich filarach pomiędzy peronami, na całej długości stacji; po wprowadzeniu zmian w koncepcji pojawią się, w co trzecim prześwicie,
- na stacjach Służew i Ursynów postępowanie będzie zgodne z postanowieniem Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wszczęciu procedury wpisu tych stacji do rejestru zabytków,
- obniżenie poziomu natężenia oświetlenia nośników do akceptowalnego przez maszynistów i pasażerów; obniżenie natężenia światła będzie ponownie analizowane w trakcie eksploatacji.
Analizy i wytyczne zostały przyjęte przez operatora, który na nowo rozpoczął proces wdrażania wymiany nośników. – Zakończenie prac modernizacyjnych w zakresie dostosowania formatów i rozmieszczenia na stacjach Racławicka, Pole Mokotowskie, Politechnika i Świętokrzyska planowane jest do końca czerwca br. – tłumaczy Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.