Spis treści
Rondo Dmowskiego znajduje się w samym centrum Warszawy, doskonale zna je każdy warszawiak, kojarzą również turyści, którzy odwiedzili choć raz stolicę. A jednak wszystko wskazuje na to, że już wkrótce zniknie ono z powierzchni ziemi. Ma to związek z planowanym przez PKP S.A remontem linii średnicowej, czyli podziemnej linii kolejowej łączącej Dworzec Wschodni z Zachodnim.
Rondo Dmowskiego zostanie zlikwidowane
Gigantyczne przedsięwzięcie będzie wiązało się z rozkopaniem całego centrum stolicy, w tym także właśnie ronda Dmowskiego. Ogromna modernizacja ma zacząć się w 2025 roku i potrwać do 2030 roku.
Warszawscy urzędnicy zdecydowali, że rondo Dmowskiego po zakończeniu tych prac nie wróci w dawnym kształcie. W jego miejscu po 2030 roku ma znaleźć się zwykłe skrzyżowanie ul. Marszałkowskiej i al. Jerozolimskich. Pojawią się tam także przejścia naziemne, które ułatwią dotarcie do przystanków. Zlikwidowane zostanie z kolei przejście podziemne okalające rondo, gdyż nie jest ono dostosowane do współczesnych standardów dostępności i bezpieczeństwa. W ramach tego samego projektu modernizacji linii średnicowej przemianę przejdzie również Rondo de Gaulle’a oraz same Aleje Jerozolimskie. Głowna ulica stolicy zostanie zwężona, większy nacisk ma zostać położony na zieleń, transport publiczny, ścieżki rowerowe i chodniki.
"Spora część tych niedogodności zniknie dzięki likwidacji rond Dmowskiego i de Gaulle’a. Zamiast nich powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli zwiększyć miejsce dla pieszych i poprawić przesiadki - przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone. Na obu skrzyżowaniach powstanie komplet naziemnych przejść dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości „Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka" - zapowiadają warszawscy urzędnicy.
Remont linii średnicowej w Warszawie coraz bliżej
W ramach modernizacji linii średnicowej w Warszawie przebudowanych zostanie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe. Metamorfozę przejdą również przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota, stacje Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Powstaną również nowe stacje: Warszawa Solec i Warszawa Nowy Świat.
Rondo Dmowskiego zostanie zlikwidowane razem z przejściem podziemnym! Warszawscy urzędnicy podjęli decyzję