Ruszyło połączenie kolejowe z Warszawy do Chin. Pociąg przejedzie przez Białoruś i Rosję

2025-09-09 15:39

Z terminala w Warszawie wyruszył pierwszy pociąg towarowy do Chin, otwierając historię Nowego Jedwabnego Szlaku. Za historyczny kurs odpowiada PKP Cargo Connect. W kontenerach znalazły się towary z kilku europejskich krajów, w tym polskie produkty. To pilotażowy przejazd, który ma szansę otworzyć nowe możliwości dla polskiej gospodarki i wzmocnić pozycję Polski w międzynarodowym handlu. Projekt budzi też jednak kontrowersje.

Pociąg do Chin wyruszył 8.09.2025

i

Autor: https://mazovia.pl// Materiały prasowe

Pierwszy pociąg do Chin z Warszawy - co nim pojechało?

W poniedziałek, 8 września z warszawskiego terminala, należącego do PKP Cargo Connect, wyruszył w drogę do Chin pociąg wypełniony towarami pochodzącymi z całej Europy. Jak poinformowała w komunikacie spółka, jest to przełomowy, pilotażowy transport, który ma na celu przetestowanie nowej trasy eksportowej w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku.

W kontenerach znalazły się produkty z Polski, Niemiec, Czech, Litwy i Łotwy. Wśród nich są między innymi:

  • meble na wymiar,
  • akcesoria do placów zabaw,
  • akcesoria narciarskie,
  • obuwie.

Operator logistyczny podkreśla, że możliwości przewozowe są bardzo szerokie. Zgodnie z regulacjami, w pociągach przewożony może być każdy towar, który mieści się w kontenerach i nie łamie przepisów sankcyjnych. To otwiera drzwi dla wielu europejskich, w tym polskich, przedsiębiorców.

Nowe otwarcie w handlu z Chinami. Co dalej z projektem?

Chociaż poniedziałkowy kurs jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem, PKP Cargo Connect ma już ambitne plany na przyszłość. W najbliższych tygodniach mają zostać zorganizowane dwa kolejne przejazdy. Jeśli projekt zakończy się sukcesem i pojawi się odpowiednie zapotrzebowanie ze strony rynku, regularne połączenia na tej trasie staną się faktem.

„Wspólne projekty infrastrukturalne, takie jak ten PKP CARGO CONNECT i chińskich partnerów, mają realny wpływ na gospodarkę, przyciągają inwestorów i wzmacniają pozycję Polski na mapie globalnego handlu” – ocenił marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

Prezes PKP Cargo Connect, Piotr Sadza, przypomniał, że współpraca z chińską grupą ZIH trwa już od 10 lat, jednak dotychczas skupiała się głównie na imporcie towarów z Chin do Polski. Uruchomienie pociągu w przeciwnym kierunku jest krokiem milowym, który ma szansę zrównoważyć wymianę handlową i otworzyć polskim firmom drogę na ogromny rynek chiński.

Biznes ponad polityką

Projekt Nowego Jedwabnego Szlaku budzi też jednak kontrowersje. Wszystko przez to, że transport szynowy z Europy do Chin będzie musiał pokonać tranzytem terytorium m.in. Białorusi i Rosji. W obecnej napiętej sytuacji geopolitycznej, niektórzy mogą zastanawiać się, czy takie biznesowe przedsięwzięcie z udziałem tych państw jest wskazane i słuszne. Inni z kolei uważają, że biznes nie powinien podlegać wpływom politycznym i bieżącym emocjom, a jeśli Polska może zarobić na tym przedsięwzięciu to warto w nie inwestować. 

Dworzec PKP w Otwocku - wizualizacje. Tak ma wyglądać nowy budynek:

Chiny i Rosja. Przyjaźń czy sojusz taktyczny? Ekspert: To sojusz dwóch reżimów [RAPORT WALCZAKA]