Miejsca w stolicy

To koniec słynnej kładki w Warszawie. Znamy oficjalne przyczyny

2025-06-09 14:24

Dobiega końca historia charakterystycznego punktu na mapie stolicy. I choć stołeczny ratusz zapewnia, że "to metamorfoza, która wzbogaca miasto, a niczego mu nie zabiera", to z pewnością dla wielu zniknięcie kładki nad ulicą Wołoską będzie znaczącą zmianą w panoramie tej części Warszawy.

Kładka w Warszawie zostanie rozebrana

To już koniec kładki dla pieszych, która przez lata przebiegała nad ciągiem ulicy Wołoskiej na warszawskim Mokotowie, stanowiąc połączenie z galerią handlową Westfield Mokotów (dawniej znaną jako Galeria Mokotów). Miejsce to przejdzie zupełną metamorfozę, a kładka zostanie wyburzona. Skąd ta decyzja?

– Przez dziesięciolecia projektowaliśmy miasto z myślą głównie o samochodach. Dziś wiemy, że ulica powinna być przestrzenią dla wszystkich – kierowców, pasażerów komunikacji, rowerzystów, a przede wszystkim pieszych. I to się dzieje. Rozbieramy kładki i zastępujemy je przejściami w poziomie, bo pieszym powinno być po prostu wygodnie – mówi Jakub Dybalski, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej w Urzędzie m.st. Warszawy.

W tym duchu, Westfield Mokotów, w porozumieniu z Zarządem Dróg Miejskich oraz Archicom będący częścią Echo Group (inwestorem sąsiedniego osiedla Modern Mokotów) realizuje inwestycję, obejmującą rozbiórkę kładki nad ulicą Wołoską i zastąpienie jej komfortowym przejściem naziemnym, a także modernizację tamtejszej infrastruktury drogowej.

Zgodnie z informacjami przekazanymi mediom, rozbiórka kładki ma potrwać kilka tygodni.

Dowiedz się również: Największe nowe osiedla w Warszawie. Gdzie powstają?

– Naszym celem jest współtworzenie przestrzeni, która odpowiada współczesnym standardom i potrzebom (...) Wierzę, że dzięki zaplanowanym zmianom mieszkańcy i użytkownicy okolicy zyskają nie tylko łatwiejszy dostęp do centrum handlowego, ale także bezpieczniejsze i bardziej komfortowe warunki poruszania się po okolicy - tłumaczy Izabela Wójcik, General Manager Westfield Mokotów.

W miejscu kładki powstanie nowe przejście naziemne oraz droga rowerowa zintegrowana z już istniejącą infrastrukturą rowerową wzdłuż ul. Wołoskiej. W planach jest również przebudowa przylegającej do osiedla Modern Mokotów infrastruktury drogowej. W ramach udogodnień dla kierowców powstać ma osobny pas do wjazdu na nowe osiedle oraz bezkolizyjny wyjazd z niego. Dodatkowo przecznicę wcześniej powstanie lewoskręt z ul. Konstruktorskiej w ul. Wołoską, który odciąży skrzyżowanie ul. Wołoskiej z ul. Domaniewską. Zaplanowano także budowę nowej ścieżki rowerowej, która poprowadzona zostanie przez park linearny – od ul. Domaniewskiej do ul. Marynarskiej. Częścią inwestycji będą również usprawnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej. Przystanki zlokalizowane przy ul. Wołoskiej zyskają nową nawierzchnię i zostaną zintegrowane z chodnikami.

Jak na razie nie jest jeszcze znany dokładny termin rozpoczęcia realizacji tej inwestycji.

Przeczytaj również: Był jednym z pierwszych drapaczy chmur w PRL-u. Teraz zostanie zburzony

Galeria Westfield Mokotów

Kładka, która wkrótce zostanie rozebrana przez lata prowadziła do centrum handlowego Westfield Mokotów, które jest jednym z najpopularniejszych tego typu obiektów w stolicy.

Westfield Mokotów powstało na Służewcu w 2000 roku i od początku było symbolem nowej epoki w handlu. Obecnie na trzech poziomach Westfield Mokotów mieści się 235 sklepów i punktów usługowych, fitness klub, kino, restauracje i kawiarnie oraz 2300 miejsc parkingowych.

Centrum słynie ze swojej szerokiej oferty premium fashion, a kultowe marki beauty jak Chanel, Dior, Armani Beauty, Jo Malone otworzyły tu swoje pierwsze monobrandowe salony w Polsce.

Kładka na Mokotowie do rozbiórki:

Wojciech Młynarski ma skwer w Warszawie. Gwiazdy na uroczystości na Mokotowie
Pokój Zbrodni
GRUPA MOKOTOWSKA. Mroczne kulisy popełnianych zbrodni | Pokój ZBRODNI