Inwestycje

Tramwaj do Dworca Zachodniego w Warszawie. Kiedy ruszą pierwsze prace?

2024-05-15 21:26

Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski poinformował, że wstępne prace na budowie nowej linii tramwajowej łączącej Ochotę z Dworcem Zachodnim rozpoczną się latem. Początkowo będzie to to przebudowa ciepłociągu w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920. Kiedy należy się spodziewać pierwszych utrudnień?

Tramwaj do Dworca Zachodniego - utrudnienia w czasie budowy

Przebudowa wspomnianego ciepłociągu ma zostać wykonana częściowo w tym, a częściowo w przyszłym roku. Jeśli zaś chodzi o ulicę Grójecką czy Aleje Jerozolimskie, to utrudnienia w ruchu rozpoczną się w przyszłym roku. - Zgodnie z kontraktem wykonawca zobowiązany jest utrzymać ciągłość ruchu ulicy Bitwy Warszawskiej - zapewne po jednym pasie - i utrzymać układ 2x3 w Alejach Jerozolimskich - dodał Bartelski. Zastrzegł, że nie może dać gwarancji, że będą to pasy o takich samych szerokościach jak obecnie.

Nowa trasa tramwajowa w Warszawie - trasa

Nowa trasa tramwajowa zaczynać się będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy znajdzie się obok wejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów - pod parkiem Pięciu Sióstr.

Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (między Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1 a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej zlokalizowany będzie pierwszy przystanek naziemny. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. To będzie kolejny przystanek, tu zostaną zbudowane od nowa cztery perony.

Podziemny przystanek tramwajowy - z dwoma peronami - będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest znacznie niższa niż w wagonach metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa oraz Woli i Bemowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji ruszą tramwaje jadące po Grójeckiej. Dalej dojadą nowo wybudowanymi torami do podziemnego przystanku, gdzie będzie zlokalizowany koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane rozjazdy do zmiany kierunku jazdy tramwajów, co będzie się wiązało z wykorzystywaniem na tej trasie tramwajów dwukierunkowych. Będą to jazzy albo nowe hyundaie.

Jaka będzie kadencja Rady Warszawy 2024-2029? Nowi radni przewidują