Warszawa rozbudowuje zieloną falę

i

Autor: pixabay.com, zdjęcie ilustracyjne

Tramwaje nie muszą czekać na zielone światło! Warszawa rozbudowuje zieloną falę

2020-06-09 15:40

Jadąc tramwajem, można zaoszczędzić trochę czasu! Wkrótce na kolejnych skrzyżowaniach w stolicy będzie działała tzw. zielona fala, czyli krótko mówiąc - tramwajom będzie sprzyjać zielone światło. Ile czasu możemy w ten sposób zaoszczędzić? Dowiesz się czytając ESKA Warszawa!

Ile czasu możesz zaoszczędzić?

Możemy zaoszczędzić 60 sekund na każdym skrzyżowaniu, a na tych bardziej skomplikowanych, jak np. Rondo Radosława - nawet blisko 3 minuty. Zielona fala działa już na 142 skrzyżowaniach, ale wkrótce do tej listy dołączą kolejne lokalizacje.

- Na 9 ciągach ulic, 35 skrzyżowaniach i 4 węzłach zostaną wprowadzone przez Tramwaje Warszawskie kolejne algorytmy, sterujące sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Dzięki temu przyspieszy aż 20 linii tramwajowych - mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich, Maciej Dutkiewicz.

Czytaj także: Wakacyjne remonty w warszawskim metrze: Zmodernizują wejście i zbudują windy

Status: "To skomplikowane"

Do tej pory budowa zielonej fali była bardzo skomplikowana, ale teraz zdecydowano się na skorzystanie z nadajników GPS.

- Dotychczas zieloną falę budowano poprzez montaż na torach czujników, wykrywających nadjeżdżające tramwaje. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił nawet 100 tysięcy złotych. Wiązała się z tym budowa podziemnych instalacji. Inżynierowie z Tramwajów Warszawskich zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach. Taki system działa już na trzech skrzyżowaniach. Doświadczenia pokazują, że jest to optymalne rozwiązanie - dodaje Dutkewicz.

Czytaj także: Złodzieje sprzedają praskie zabytki na złom! Kradną nawet całe balkony [WIDEO, GALERIA]

Kto na tym skorzysta?

To dobre rozwiązanie przede wszystkim dla pasażerów, którzy spędzą w tramwaju trochę mniej czasu. Skorzystają też kierowcy - tramwaje będą bardziej punktualne. To także dobre rozwiązanie na czas pandemii.

- Nawet te kilka minut mniej w tramwaju to już jest mniej tłoku, mniej ludzi. To teraz bardzo ważne - mówi mieszkaniec Warszawy.

Gdzie w Warszawie działa zielona fala?

  • al. Waszyngtona – skrzyżowania z ul. Saską, ul. Międzyborską, ul. Grenadierów, ul. Międzynarodową, ul. Kinową,
  • ul. Grochowska  - skrzyżowania z ulicami: Wspólna Droga, Zamieniecka,  Żółkiewskiego, Kwatery Głównej,
  • rondo Wiatraczna: część wschodnia i zachodnia (skrzyżowanie ul. Grochowska – ul. Wiatraczna),
  • pętla Nowe Bemowo,
  • ul. Prosta - przy przejściach dla pieszych z ulicami Miedzianą i Twardą,
  • plac Zawiszy (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów),
  • plac Starynkiewicza (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów),
  • ul. Marszałkowska - przejścia dla pieszych z al. Armii Ludowej, ul. Litewską, ul. Zoli,
  • ul. księdza J. Popiełuszki – skrzyżowania z ulicami Krasińskiego i Sarbiewskiego (przejście dla pieszych), przy placu Henkla (przejścia dla pieszych),
  • ul. Mickiewicza przy placu Inwalidów i skrzyżowaniu z ul. gen. Zajączka,
  • ul. Słomińskiego – przy Dworcu Gdańskim (zawracanie), skrzyżowanie z ul. Bonifraterską (przejście dla pieszych),
  • al. Niepodległości – skrzyżowania z ul. Koszykową, ul. Nowowiejską i al. Armii Ludowej/ul. Wawelską
  • ul. Raszyńska przy ul. Filtrowej,
  • ul. Rakowiecka – skrzyżowanie z ul. św. Andrzeja Boboli,
  • ul. Radiowa – skrzyżowania z ulicami: Dywizjonu 303, Wrocławską i Szadkowskiego.

Jak się nie dać kontrolerowi? Sprawdź, czy znasz swoje prawa w autobusie!

Pytanie 1 z 15
Której z danych NIE MUSI posiadać identyfikator kontrolera?
Remont dworca autobusowego w Kielcach dobiega końca