Inwestycje

Ulica na Pradze zmieni się nie do poznania. Więcej zieleni, mniej samochodów

2025-04-22 16:17

Metamorfoza praskiej ulicy Okrzei zbliża się wielkimi krokami. W połowie kwietnia Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie poinformował o otwarciu ofert w przetargu na jej przebudowę. Zgodnie z planami ratusza, zawartymi w projekcie Nowego Centrum Warszawy, Okrzei wkrótce stanie się bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom przy zredukowaniu ruchu samochodów.

Ulica Okrzei do przebudowy - co się zmieni?

Po planowanej przebudowie ulica Okrzei będzie niejako stanowiła naturalne spacerowe przedłużenie kładki przez Wisłę. Jak wspomnieliśmy, priorytet zyskają na niej bowiem rowerzyści oraz piesi. "Zamiast asfaltu będzie tu estetyczna, kamienna nawierzchnia i szpalery drzew" - przypomniał Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.

Zbliżające się prace obejmą odcinek od Wybrzeża Szczecińskiego do Jagiellońskiej. Wśród najważniejszych planowanych zmian znalazły się utworzenie dwukierunkowej drogi rowerowej, zredukowanie ruchu samochodów (na Okrzei pozostanie jeden pas ruchu w jednym kierunku) oraz zwiększenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach.

Przechodnie zyskają nową przestrzeń - w tym przebudowane chodniki oraz miejsca na ogródki gastronomiczne. Poza tym wykonawca zajmie się modernizacją sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz oświetleniowej. W ramach stawiania na nową miejską zieleń, na Okrzei posadzone zostaną 74 drzewa. Do tego dojdą krzewy i rabaty kwiatowe, a w ich pobliżu - mała architektura.

Modernizacja ulicy Okrzei coraz bliżej

Jak już wspomnieliśmy, w połowie kwietnia Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekazał, że otwarte zostały oferty w przetargu na modernizację ulicy. Do drogowców spłynęły cztery propozycje, mieszczące się w przedziale 20-23,5 mln zł. W komunikacie podkreślono, że to o ok. 30 proc. mniej, niż zakładał kosztorys. Teraz rozpocznie się analiza ofert, po której zostanie ogłoszony wykonawca. Firma będzie miała na wykonanie prac 17 miesięcy od podpisania umowy.

Zupełnie nowa odsłona ulicy Okrzei

O szczegółach przetargu oraz zmian planowanych na Okrzei reporter Radia ESKA rozmawiał z rzecznikiem Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie Jakubem Dybalskim. Przedstawiciel drogowców podkreślił, że otrzymane oferty są naprawdę dobre i "jest z czego wybierać". - Firmy, które się do nas zgłosiły, są gotowe przeprowadzić tę inwestycję za sporo mniej niż się spodziewaliśmy. To i tak jest inwestycja duża. Taka inwestycja za ponad 20 mln zł to jest sporo. Natomiast okazuje się, że mieliśmy chyba dużo szczęścia, może trafiliśmy na dobry moment. W każdym razie rzeczywiście te oferty są bardzo fajne - podkreślił.

Jak dodał, w ramach modernizacji Okrzei nabierze całkowicie nowego charakteru. - W tym momencie to jest ulica, której większą część zajmuje jezdnia. Niewielkie chodniki są zastawione samochodami, nie ma tam w zasadzie za dużo miejsca na zieleń, nie ma żadnej infrastruktury rowerowej. To się zmieni nie do poznania. Będzie węższa jezdnia. Dzięki temu znajdzie się miejsce na szersze chodniki, na miejsca postojowe, na elementy związane z zielenią, związane z ławkami, z meblami miejskimi, przy których można się zatrzymać. [...] Skrzyżowania zostaną wyniesione, więc to tak naprawdę zupełnie nowa odsłona Okrzei - zaznaczył Dybalski.

Ulica wkrótce ma się stać nową wizytówką miasta, połączoną z popularną wśród warszawiaków kładką pieszo-rowerową. - Po śródmiejskiej stronie mamy przede wszystkim bulwary, ale pamiętajmy, że tam też jest cały kampus uniwersytecki. Tam jest tak naprawdę mnóstwo rzeczy, do których warto przyjechać, ale Praga też ma dużo do zaoferowania. Te ulice Starej Pragi, one są bardzo fajne. Mam wrażenie, że nad tą częścią Warszawy, jeśli chodzi o ulice, trzeba trochę bardziej popracować. Pierwszym etapem będzie przebudowa Okrzei - dodał rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

Współpraca: Tomasz Ślęzak, Radio ESKA

W poniższej galerii znajdziecie zdjęcia ulicy oraz jej wizualizację po przebudowie. Umieściliśmy tam również udostępnioną przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie grafikę z przekrojem Okrzei przed i po modernizacji:

Kolejkowo Warszawa, czyli miniaturowa stolica Polski w pigułce