Warszawa kupuje 120 autobusów "na trudne czasy". Pojazdy muszą spełniać dwa wymogi

2025-08-18 12:10

Warszawa chce kupić 120 nowych autobusów. W przetargu znalazły się nietypowe wymagania: pojazdy muszą być spalinowe, tzn. zasilanie olejem napędowym i mieć możliwość montażu leżanek i noszy. Wszystko po to, by móc je wykorzystać w razie klęski żywiołowej lub konfliktu zbrojnego. Zarząd Transportu Miejskiego będzie starał się o dofinansowanie zakupu z rządowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026.

Nowe autobusy (fot. archiuwm)

i

Autor: TOMASZ RADZIK SE / EAST NEWS Nowe autobusy (fot. archiuwm)

Nowe autobusy w Warszawie 

Nowe autobusy mają zapewnić wyższy komfort podróżowania i zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców stolicy. Skala zamówienia jest imponująca – przetarg w 2023 roku obejmował jedynie 12 elektrycznych pojazdów. Teraz ZTM planuje co najmniej dziesięć razy większą inwestycję.

Przetarg został podzielony na dwie części, po 60 autobusów każda. Producenci mogą składać oferty zarówno na całość, jak i na jedną część zamówienia. Co więcej, ZTM zastrzegł możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 100 pojazdów. Termin składania ofert upływa 16 września 2025 r., a dostawy planowane są od października do grudnia 2026 roku.

Nowe przegubowce będą spełniały standardy Warszawskiego Transportu Publicznego. Pasażerowie mogą liczyć na:

  • niskopodłogowe wejścia,
  • klimatyzację,
  • system informacji pasażerskiej,
  • miejsca dla wózków dziecięcych i inwalidzkich.

Dla osób z niepełnosprawnościami przewidziano kilka udogodnień – m.in. przyciski w alfabecie Braille’a, rampy dla wózków oraz funkcję „przyklęku”, czyli pochylenia autobusu ułatwiającego wejście do środka. Kierowcy będą korzystać z blokad alkoholowych, co dodatkowo poprawi bezpieczeństwo podróży.

Autobusy do zadań specjalnych 

Nowa flota ma służyć nie tylko w codziennym transporcie, ale także w sytuacjach nadzwyczajnych. Autobusy zostaną wyposażone w systemy umożliwiające przewóz osób w pozycji leżącej, np. na noszach czy leżankach. Dzięki temu będą mogły wspierać działania ratunkowe podczas klęsk żywiołowych lub innych zagrożeń.

Adaptacja pojazdów do takich zadań ma być szybka i możliwa do wykonania bez użycia specjalistycznych narzędzi – a jeśli będą potrzebne, znajdą się one na wyposażeniu pojazdu.

Ze względu na wymogi bezpieczeństwa i niezależności energetycznej, nowe autobusy będą napędzane olejem napędowym. To rozwiązanie ma zapewnić możliwość ich wykorzystania nawet w razie przerw w dostawach prądu lub innych źródeł energii.

Zakup może zostać dofinansowany z rządowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025–2026. Po dostarczeniu nowe autobusy trafią do Miejskich Zakładów Autobusowych i będą obsługiwać linie Warszawskiego Transportu Publicznego.

Ikarusy na warszawskich ulicach, archiwalne zdjęcia: 

To najnowocześniejszy dworzec kolejowy w Polsce! Warszawa Zachodnia jest jak Berlin Hauptbahnhof