Hulajnoga elektryczna.

i

Autor: Janusz Jakubowski flickr.com Hulajnoga elektryczna.

WARSZAWA: nowe zasady jazdy i parkowania - to miejsce będzie zamknięte dla hulajnóg!

2021-05-13 9:38

Od 20 maja nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych. Zmieniają się zasady dotyczące poruszania się i parkowania jednośladów. Wiadomo też, że wprowadzone zostaną nowe strefy z zakazem wjazdu. Elektrycznymi hulajnogami nie pojeździmy już w popularnym rejonie stolicy. Więcej informacji w naszym artykule.

Hulajnogi elektryczne w Warszawie - nowe zasady jazdy i parkowania jednośladów od 20 maja 2021. Na stronie ZDM pojawiły się informacje na temat propozycji dla operatorów hulajnóg. We wpisie ZDM miasto przedstawia swoje wymagania firmom wypożyczającym pojazdy. Wprowadzenie nowych przepisów stało się koniecznością ze względu na ogromną popularność hulajnóg elektrycznych w Warszawie. Od 2018 roku, kiedy to udostępniono w stolicy pierwsze hulajnogi, ich liczba bardzo wzrosła. Choć ułatwiły poruszanie się po mieście, stały się również źródłem licznych problemów, ze względu na niebezpieczną jazdę oraz chaos związany z porzucaniem sprzętu na ulicach. Potrzebne wiec były przepisy określające, czym jest e-hulajnoga oraz gdzie można się na niej poruszać i parkować. Mieszkańców i mieszkanki Warszawy powinna szczególnie zainteresować informacja o tym, że w jednym z popularnych rejonów stolicy zostanie wprowadzony zakaz wjazdu hulajnóg elektrycznych.

Rozebrał się i wskoczył do fontanny

Nowe zasady parkowania e-hulajnóg w Warszawie

Na stronie ZDM czytamy, że nowe zasad funkcjonowania e-hulajnóg Warszawie to zarówno wymagania wobec operatorów jak i zobowiązania ze strony miasta. Przepisy zostały przedstawione pięciu operatorom: Bolt, Dott, Lime, Blinkee i TIER. Od 20 maja użytkownicy hulajnóg tych firm muszą pamiętać o zmieniających się zasadach parkowania. Będzie ono dozwolone tylko w miejscach do tego przeznaczonych, a jeśli ich nie ma – na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi. Jako że w Warszawie obecnie brak jest miejsc przystosowanych do parkowania elektrycznych jednośladów, miasto zapowiedziało oznakowanie stojaków dla rowerów naklejką wskazującą, że jest to wyznaczone miejsce postoju rowerów i e-hulajnóg. W ten sposób powstanie gęsta sieć kilku tysięcy parkingów, dostępnych niemal na każdym rogu. Ograniczy to liczbę urządzeń zaparkowanych w miejscach przypadkowych. Stojak zabezpieczy też hulajnogi przed przewracaniem się, co jest dziś zmorą wielu części miasta. Ponadto w komunikacie ZDM stwierdza się: - Aby zagwarantować, że takie rozwiązanie nie będzie blokować miejsc postoju rowerzystom, oczekujemy od operatorów zakupu dodatkowych stojaków – w liczbie proporcjonalnej do posiadanej floty. Stanęłyby one tam, gdzie brakuje stojaków, a jest potrzeba wyznaczenia parkingu dla e-hulajnóg i rowerów. Zgodnie z zapisami ustawy, pojazdy zaparkowane nieprawidłowo będą usuwane z drogi na koszt właściciela. Kara może wynieść maksymalnie 123 zł + 23 zł za dobę przechowania.

Ograniczenia prędkości e-hulajnóg

Nowe zasady w kwestii hulajnóg elektrycznych w Warszawie dotyczą też kwestii ograniczenia prędkości urządzeń. Zgodnie z  nową ustawą, hulajnogi elektryczne nie mogą rozwijać prędkości większej niż 20 km/h. Miasto oczekuje, że operatorzy dostosują pojazdy do tego ograniczenia. Ponadto stolica chce analizować możliwość wprowadzenia punktowego i czasowego ograniczania prędkości w różnych rejonach – np. na Bulwarach Wiślanych.

Hulajnogi elektryczne nie wjadą na Stare Miasto

Wiele osób najbardziej zainteresuje zaś wprowadzenie zakazu wjazdu e-hulajnóg na Stare Miasto w Warszawie. Miasto tłumaczy to względami bezpieczeństwa zarówno przechodniów, jak i osób poruszających się hulajnogami elektrycznymi:

E-hulajnogę dotyczą podobne przepisy, co rowery. Zatem podobnie jak w przypadku rowerów wjazd taką hulajnogą w niektóre miejsca jest zabroniony. Dotyczy to choćby Starego Miasta, gdzie ruch pojazdów na tak małych kołach jest niebezpieczny nie tylko dla pieszych, ale także dla samych hulajnogistów. Nie ma też miejsca, żeby pozostawić sprzęt na wąskich uliczkach nie blokując przejścia. Takie strefy powinny być zatem wyłączone z ruchu przez operatorów – tak, aby użytkownik nie mógł wjechać ani zwrócić urządzenia na tym terenie - czytamy na stronie ZDM.

Przypomnijmy, że wprowadzenie nowych przepisów dotyczących zasad funkcjonowania hulajnóg elektrycznych w Warszawie zaplanowano na 20 maja 2021.

Źródło: zdm.waw.pl

Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!