Autobusy stoją w korkach na ulicach Warszawy
Mieszkańcy Warszawy niejeden raz mieli okazję stać w samochodowym korku. Dane z raportu INRIX Global Traffic Scorecard pokazują, że stołeczni kierowcy średnio spędzają 70 godzin rocznie na staniu w korku. Pod tym względem Warszawa jest szósta w Europie i na 20. miejscu w klasyfikacji światowej. To wpływa również na autobusy, którymi przemieszcza się większość użytkowników transportu miejskiego.
Aż 51 procent mieszkańców stolicy wybiera zbiorową komunikację. Wiele osób jeździ autobusami, bo to dla nich jedyny sposób na dostanie się do centrum. Często jednak te pojazdy muszą stać w korkach. Firma Clean Cities przygotowała raport "Uwolnić autobusy", w którym proponuje jedno skuteczne rozwiązanie na ten problem. Jak się okazuje, są nim buspasy. Wprawdzie to rozwiązanie funkcjonuje już w niektórych miejscach Warszawy, ale musi być ono bardziej usprawnione.
Jak podaje portal cire.pl, dzięki buspasowi na Puławskiej czas przejazdu autobusem w godzinach szczytu jest krótszy o 40 procent. To spowodowało także wzrost liczby pasażerów o 18 proc. Innymi dobrymi przykładami są buspasy w Dolinie Służewieckiej i na al. Sikorskiego. Tam liczba pasażerów wzrosła nawet o 70 procent. To tylko pokazuje, jak ważne są inwestycje w buspasy.
Jak "uwolnić autobusy" w stolicy?
Samo wybudowanie buspasów nie wystarczy jednak do odkorkowania Warszawy. W raporcie "Uwolnić autobusy" proponowane są rozwiązania mające na celu usprawnienie ruchu komunikacji miejskiej. Najważniejszym z nich jest traktowanie autobusów na równi z tramwajami, które mają pierwszeństwo przed samochodami i pieszymi.
- Należy opracować przemyślaną, wieloletnią strategię rozwoju sieci korytarzy autobusowych w Warszawie z buspasami na czele i innymi rozwiązaniami. Myśląc o tym w dłuższej perspektywie, warto zapewnić autobusom priorytet w transporcie publicznym w naszym mieście - zaznaczyła Nina Józefina Bąk, szefowa Clean Cities Campaign w Polsce.
Takie rozwiązania funkcjonują w wielu miastach Europy
Autorzy raportu wskazują również, że należy planować infrastrukturę autobusową równolegle. Dzięki wzajemnemu wpływowi linii autobusowych można zapewnić pojazdom krótki czas przejazdu. Po buspasach nie powinny się poruszać inne pojazdy niż uprzywilejowane i oczywiście autobusy. Inne samochody, które poruszają się takim pasem, tylko spowalniają ruch. Korytarze autobusowe powinny zostać wyznaczone wszędzie tam, gdzie jest to potrzebne. W celu ich utworzenia można zastosować np. ruch jednokierunkowy dla aut.
Rozwiązania wymienione w raporcie "Uwolnić autobusy" zostały już zastosowane w takich miastach jak Amsterdam, Dublin, Bruksela, Mediolan, Cambridge. Również w polskich miastach zastosowano priorytet dla autobusów - w Krakowie i Gdyni. Wprowadzenie buspasów ma wpływ nie tylko na korki. To rozwiązanie przyczynia się do poprawy efektywności komunikacji miejskiej i zwiększenia liczby jej użytkowników. Idzie to również w parze z ograniczeniem ruchu samochodowego, a to z kolei - ze zmniejszeniem zanieczyszczenia powietrza.
Najstarsze linie autobusowe w Warszawie, zobacz zdjęcia: