Jak przekazał wiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel, dzięki realizacji programów inwestycyjnych poziom bezpieczeństwa na styku kolei i dróg jest coraz większy. Chodzi między innymi o budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, jak również zadania takie jak modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych.
Bezpieczeństwo na linii Warszawa Wileńska - Ząbki
Jednym z efektów prac będzie usprawnienie komunikacji pieszej na przejeździe kolejowo-drogowym na ul. Naczelnikowskiej/Radzymińskiej w Warszawie. Przebiegają tutaj tory linii prowadzącej z Warszawy Wileńskiej w kierunku Ząbek i Wołomina. PKP PLK wybudują 30 metrów chodnika (po stronie kładki) o szerokości dwóch metrów, który ułatwi mieszkańcom bezpieczne przekraczanie torów. Rogatki oraz sygnalizacja ostrzegą przed nadjeżdżającym pociągiem. Nowe oświetlenie ułatwi poruszanie się także po zmroku.
Prace obejmą również drugi pobliski przejazd kolejowo-drogowy na ul. Kosmowskiej. Zaplanowano wymianę oświetlenia oraz montaż monitoringu. Będą nowe rogatki oraz sygnalizacja świetlna.
— Działamy prospołecznie. Wsłuchaliśmy się w potrzeby mieszkańców Targówka. PKP Polskie Linie Kolejowe SA wybudują chodnik przez przejazd kolejowo-drogowy na ul. Naczelnikowskiej, który połączy dwie strony torów i będzie alternatywą dla miejskiej kładki — stwierdził Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Stare urządzenia zastąpią nowe rozwiązania
Poza pracami na dwóch warszawskich przejazdach PKP PLK wymienią stare urządzenia sterowania ruchem kolejowym na odcinku Warszawa Wileńska – Warszawa Wileńska Marki. Zamontowane będą m.in. nowe semafory, urządzenia srk, napędy zwrotnicowe. Rozjazdy zostaną wyposażone w elektryczny system ogrzewania.
Takie rozwiązanie zapewni niezakłóconą pracę urządzeń nawet w trudnych warunkach zimowych. Dla pasażerów to oznacza bezpieczne i sprawne podróże koleją z Warszawy Wileńskiej w kierunku Ząbek.
Prace realizowane będą w ramach zadania „Przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacjach Warszawa Wileńska Marki, Warszawa Wileńska”, który jest częścią projektu „Digitalizacja infrastruktury kolejowej poprzez zabudowę nowoczesnych urządzeń i systemów - etap II”.
Inwestycja zaplanowana jest do realizacji do końca 2025 roku. Udostępnienie pieszym chodnika przez przejazd kolejowo-drogowy na ul. Naczelnikowskiej zaplanowano na przełomie I i II kwartału 2024 r.
Zobacz poniżej zdjęcia przystanku Rakowiecka w Warszawie: