Z Warszawy

Z Traktu Królewskiego nad Wisłę po nowej Karowej. Będzie prawdziwa metamorfoza

2025-06-17 21:27

Nowa Karowa jest jedną z kluczowych części projektu Nowego Centrum Warszawy. Stołeczny ratusz chciałby, aby trasa łącząca Trakt Królewski z kładką pieszo-rowerową była lepiej przystosowana do potrzeb rowerzystów oraz spacerowiczów. W połowie czerwca urzędnicy przekazali, że ogłosili konkurs architektoniczny na koncepcję jej przebudowy. Nie ukrywali przy tym, iż nie będzie to zadanie łatwe.

Kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę, otwarta w marcu 2024 r., stała się symbolem przemian w ramach Nowego Centrum Warszawy. Nic więc dziwnego, że ratusz chciałby, aby dotarcie do niej było możliwie łatwe i atrakcyjne. Po praskiej stronie jeszcze w 2025 r. ruszą prace przy przebudowie naturalnego przedłużenia mostu, czyli ul. Okrzei. Jednocześnie urzędnicy coraz bardziej zbliżają się do robót na ul. Karowej.

Ul. Karowa do przebudowy - co się zmieni?

- Chcemy, by ranga i zagospodarowanie ul. Karowej były odpowiednie do roli łącznika między Traktem Królewskim a Wisłą i zachęcały do spaceru. Dlatego ogłaszamy konkurs architektoniczny na koncepcję połączenia dolnego i górnego tarasu skarpy przy ul. Karowej. Zależy nam, aby wyeksponować walory widokowe, jakie daje Skarpa Warszawska, a przy tym zniwelować barierę, jaką stanowi dla osób o ograniczonej mobilności. To będzie kolejna ważna zmiana w ramach programu Nowe Centrum Warszawy - podkreślił prezydent Rafał Trzaskowski.

Jak podkreślił ratusz, przedmiotem wspomnianego konkursu jest "przebudowa ul. Karowej od Krakowskiego Przedmieścia do Wybrzeża Kościuszkowskiego wraz z wiaduktem im. Stanisława Markiewicza". Obecnie trasa nie jest zbyt przyjazna dla pieszych i rowerzystów, a jej pokonanie sprawia największą trudność osobom starszym, z niepełnosprawnościami czy rodzicom z wózkami dziecięcymi.

"Uczestnicy konkursu mają zaproponować windę lub alternatywne rozwiązanie służące pokonaniu różnic poziomów terenu na wysokości Skarpy Warszawskiej, w szczególności przez osoby o ograniczonej mobilności. Ważnym elementem planowanego założenia będzie też wykonanie promenady ze schodami terenowymi, która - poza funkcją komunikacyjną - stworzy przestrzeń do odpoczynku i spotkań" - zaznaczyli urzędnicy.

"Wyjątkowo trudny konkurs"

Wiceprezydentka Warszawy Renata Kaznowska nie ukrywa, że ogłoszony konkurs będzie "wyjątkowo trudny". - Uczestnicy zmierzą się z licznymi wyzwaniami projektowymi wynikającymi z ochrony konserwatorskiej, bliskości obiektów chronionych oraz geotechnicznych uwarunkowań skarpy. Spośród nadesłanych propozycji sąd konkursowy wybierze najlepszą pod względem architektonicznym, funkcjonalnym i użytkowym do realizacji - zaznaczyła.

Opisywany konkurs jest dwuetapowy i ograniczony. Najpierw miasto czeka na wnioski o dopuszczenie, a później na opracowania studialne. Następnie wybrani autorzy złożą prace konkursowe w drugim etapie. Wnioski składać można do 9 lipca, do godz. 12:00. Dopuszczeni do konkursu uczestnicy będą mieli nie mniej niż sześć tygodni na przygotowanie opracowań studialnych, licząc od dnia zakwalifikowania. Na nagrody w konkursie przeznaczono łącznie 280 tys. zł, z czego 100 tys. zł trafi do zwycięskiego zespołu, który zostanie zaproszony do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki w celu wykonania usługi na podstawie wybranej pracy konkursowej.

Plac Centralny w Warszawie gotowy
Warszawa Radio ESKA Google News