30 ciekawostek na 30-lecie warszawskiego metra
W ramach obchodów 30-lecia warszawskiego metra (pierwsze dwa pociągi ruszyły ze stacji Wilanowska dokładnie 7 kwietnia 1995 roku) prezentujemy zbiór 30 ciekawostek dotyczących warszawskiej, podziemnej kolejki:
- Długa historia inwestycji. Prace budowlane przy warszawskim metrze rozpoczęły się dokładnie 15 kwietnia 1983 roku, a więc na 12 lat przed oficjalnym uruchomieniem pierwszych stacji. Jednak plany stworzenia systemu metra w Warszawie sięgają dużo głębiej w historię - aż do 1925 roku, kiedy to władze miasta Warszawy podjęły uchwałę o opracowaniu projektu kolei podziemnej. Do września 1939 r. opracowano ogólne plany i profile dwóch linii metra, wszystko przerwała jednak wojna.
- Od 100 lat ten sam plan. Również przedwojenne plany zakładały powstanie dwóch linii metra w podobnym śladzie, jak obecnie: jednej na kierunku północ – południe, która biegłaby od Placu Unii Lubelskiej na Muranów i drugiej, na osi wschód – zachód, łączącej Wolę z Pragą.
- Cenzura wokół tematu metra. Po wojnie powstało Państwowe Przedsiębiorstwo “Metroprojekt”, które powróciło do tematu metra. Rozpoczęto nawet prace przy drążeniu tunelu przechodzącego na dużej głębokości pod dnem Wisły, jednak po 3 latach (w 1953 r.) przerwano je z przyczyn finansowych. Wówczas PRL-owska cenzura wstrzymała wszelkie publikacje na temat warszawskiego metra, które stało się tematem tabu.
- Podarek od Związku Radzieckiego. Według miejskiej legendy po wojnie Bolesław Bierut otrzymał od Stalina propozycję trzech prezentów: metra, osiedla mieszkaniowego lub Pałacu Kultury. Wybór padł na Pałac. Po latach jednak władze ZSRR rzeczywiście zobowiązały się przekazać 90 sztuk wagonów dla powstającego metra w Warszawie. Do Polski na przełomie 1989 i 1990 roku dotarło 10 sztuk, reszta prezentu już nie, bo Związek Radziecki przestał istnieć i Polacy byli zmuszeni zakupić kolejne wagony we własnym zakresie. Wybór jednak i tak padł na... maszyny rosyjskie.
- 12.35. O tej godzinie, 7 kwietnia 1995 roku pociągi metra – jeden w kierunku stacji Kabaty, drugi w kierunku stacji Politechnika, ruszyły po raz pierwszy w trasę zabierając na pokładzie pasażerów.
- Prymas poświęcił. Podczas uroczystego otwarcia metra na stacji Wilanowska obecny był także ówczesny prymas Polski Józef Glemp, który dokonał poświęcenia wagoników metra, aby – jak powiedział – "skierować pod boską opiekę ludzkie dzieło".
- Metro w polu.... Na początku funkcjonowania metra stacja Kabaty znajdowała się w... szczerym polu, dookoła którego dopiero rozwijało się osiedle na południowych rubieżach Wilanowa.
- ... i na wsi. Dziś historia zatoczyła koło, bo gdy otwarta zostanie krańcowa stacja metra na Bemowie (Karolin) to w odległości 600 metrów od niej znajdować się będą mieszkańcy 131-osobowej wsi Mory. Sprawi to, że będą oni mieli dogodniejszy dostęp do metra niż mieszkańcy wielu części Warszawy.
- Za mniej niż złotówkę do metra. Bilet jednorazowy, z którego korzystało się podczas pierwszego miesiąca przejazdu metrem kosztował zaledwie 80 groszy. Warto pamiętać, że kilka miesięcy przed inauguracją metra przeprowadzono denominację złotego.
- Trzy lata czekania. Dopiero po trzech latach od otwarcia pierwszej części M1, linię dociągnięto do centrum miasta, w wyniku czego ten newralgiczny rejon uzyskał dostęp do podziemnej kolejki. Oficjalnie otwarcie m.in. stacji Centrum nastąpiło w maju 1998 roku. Wcześniej jedyną, śródmiejską stacją była Politechnika.

11. Najpiękniejsza stacja. Oddana do użytku w 2005 roku stacja plac Wilsona została uznana w 2008 roku za jedną z najładniejszych na świecie, zdobywając nagrodę na konferencji "Metrorail". Z kolei w 2014 r. znalazła się w rankingu CNN jako jedna z 12 najbardziej imponujących stacji metra w Europie.
12. Koniec prac nad pierwszą linią. 25 października 2008 roku o godzinie 16:03 na stację metra Młociny wjechał pierwszy pociąg z pasażerami. Tym samym I linia metra została ukończona i otwarta.
13. W 40 minut pod stolicą. Długość pierwszej linii metra w Warszawie to 23 km, a przejazd z krańca na kraniec zajmuje 39 minut.
14. Głęboko i mniej głęboko. Perony linii metra M1 znajdują się na głębokości od 4,7 m do 14,4 m. Najgłębiej położoną stacją I linii jest Centrum. Najmniejsze zagłębienie jest natomiast na odcinku ursynowskim i bielańskim.
15. Bedą nowe stacje. Jak się okazuje, budowa metra M1 nie została w pełni ukończona. Wkrótce mogą bowiem tam powstać dwie nowe stacje - Plac Konstytucji i Muranów. Są to śródmiejskie stacje, które miały powstać na M1 od samego początku, ale w latach 90. ich budowę zarzucono z powodu problemów finansowych miasta. W efekcie dziś stacje metra znajdują się bliżej siebie na peryferiach miasta niż w ścisłym centrum, gdzie ich zapotrzebowanie jest największe.
16. Druga linia startuje. W niedzielę, 8 marca 2015 roku o godzinie 9.30, uruchomiony został dla pasażerów centralny odcinek II linii warszawskiego metra biegnącej ze wschodu na zachód. Pierwszy pociąg z pasażerami ruszył ze stacji Świętokrzyska w kierunku stacji Dworzec Wileński.
17. Peron-widmo. Stacja metra Stadion Narodowy na M2 jako jedyna posiada dwa perony. W przyszłości drugi peron będzie przeznaczony dla trzeciej linii metra prowadzącej na Gocław. Tym samym dziś w dużej mierze na "peronie widmo" stoją składy pociągów poza szczytem. Wiele firm wykorzystuje to miejsce do kręcenia reklam i innych produkcji dla telewizji.
18. Dwa głosy metra. Komunikaty na linii metra M1 czyta Ksawery Jasieński, natomiast w pociągach typu INSPIRO i Skoda Varsovia głosu użyczył lektor Maciej Gudowski, który został wybrany w plebiscycie wśród warszawiaków.
19. Podziemne bunkry. Stacje M1 od Kabat do Wierzbna mogą pełnić funkcje schronu – są bowiem wyposażone w stalowe grodzie, za pomocą których można zamknąć wszystkie wejścia i odciąć stację od świata.
20. Ciepło jak w metrze. Stacje metra nie wymagają ogrzewania zimą – ukryte pod ziemią same utrzymują odpowiednią temperaturę. Stąd częste wśród pasażerów wrażenie , że w metrze jest "gorąco" nie wynika z działania technologii, ale natury.
Czytelnicy eska.pl wybrali swoją ulubioną stację metra. Sprawdź, która zwyciężyła!
21. Śpiewająco o metrze. Warszawskie metro stało się bohaterem kultury. Piosenkę o stacji Wilanowska nagrał zespół Elektryczne Gitary, a bodaj najsłynniejszy utwór o stołecznym metrze popełnił raper Taco Hemingway, który w utworze "Następna stacja" opisuje po kolei wszystkie stacje.
22. Rosjanie wciąż na torach. Z rosyjskich pociągów serii 81, które obsługiwały 30 lat temu metro eksploatowany jest w tej chwili jeden, najstarszy skład. Oprócz niego pasażerów wozi 18 pociągów Metropolis, 35 pociągów Siemenns Inspiro i 37 pociągów Skoda Varsovia.
23. Centrum i Bielany odstają. Tylko na stacji metra Centrum oraz na czterech stacjach na Bielanach wysiada się na perony z prawej, a nie z lewej strony pociągu.
24. Teatr na stacji... Od 2025 roku można skorzystać ze Sceny Metro, czyli pierwszej sceny teatralnej znajdującej się na stacji metra - konkretnie na M2 Bródno.
25. ...wkrótce też biblioteka. W trakcie powstawania jest też podziemna biblioteka - Metroteka na stacji Kondratowicza.
26. Tunel pod tunelem. Tunel poprowadzony w ciągu drogi ekspresowej S2 na Ursynowie został zbudowany pod... linią warszawskiego metra. W najgłębszym miejscu ma on ok. 21 metrów głębokości.
27. Prędko do celu. Wagoniki warszawskiego metra osiągają prędkość maksymalną około 90 km/h.
28. Podziemny labirynt. Od momentu powstania linii M2 stacja Świętokrzyska stanowi łącznik pomiędzy obydwoma trasami. Wielu pasażerów narzeka, że na skomplikowany system przejść pomiędzy stacjami M1 i M2, w którym łatwo jest się zgubić.
29. Ambitne plany. Według planów miasta do 2050 roku powstaną w mieście trzy nowe linie metra. Dzięki temu 17 z 18 dzielnic będzie miało dostęp do metra, a ponad połowa mieszkańców stolicy – zgodnie z ideą miasta 15-minutowego – będzie mieszkać w zasięgu dojścia piechotą do stacji metra.
30. Metro bez maszynisty? Trwają obecnie prace przedprojektowe dla linii M4, które mają dać odpowiedź na pytanie, czy czeka nas prawdziwa rewolucja i metro na tej linii będzie poruszało się autonomiczne, a więc bez udziału maszynistów.
Zobacz na zdjęciach wybór naszych czytelników - ulubione stacje warszawskiego metra: