Czasami może się zdarzyć, że bankomat "zje" nasze pieniądze albo kartę. Po początkowym zaskoczeniu, przychodzi pora na działanie. Co zrobić w takiej sytuacji? Na pewno nie należy panikować.
Jeśli bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał środki z konta to wiedz, że dalej możesz odzyskać utraconą sumę. Przedstawiamy najprostszą drogę do realizacji tego celu.
Dlaczego bankomat "zjadł" pieniądze?
Najbardziej powszechnym powodem takiej sytuacji są: uszkodzenie karty płatniczej (lub jej zabrudzenie), przekroczenie dziennego limitu transakcji, podanie błędnego numeru PIN, zablokowanie karty. Czasem pojawiają się jednak powody niezależne od nas, takie jak:
- brak możliwości połączenia z bankiem – zdarza się, że sieć banku jest przeciążona.
- brak banknotów o odpowiednim nominale – powinieneś otrzymać od urządzenia komunikat z prośbą o zmianę sumy.
- brak pełnej sumy w urządzeniu – bankomat zwykle informuje o tym zaraz po podaniu kwoty i prosi o zmianę.
- mechaniczna usterka urządzenia lub błąd systemu.
- chwilowy brak dostawy prądu – w wyniku takiej nieoczekiwanej sytuacji bankomat może nie wydać pieniędzy, ale musi wydać kartę (czasem trzeba na to poczekać nawet kilkanaście minut). Brakujące pieniądze zostaną przetrzymane przez bankomat (nie wyda on ich następnej osobie).
Jeśli gotówka nie zostanie wypłacona w związku z którymś z powyższych powodów, to bankomat powinien automatycznie unieważnić operację. Czasem jednak coś idzie nie tak i pieniądze znikają z konta, ale nie trafiają do naszej ręki.
"Pierwsza pomoc" przy problemach z bankomatem
Warto od razu, na miejscu zdarzenia, zebrać dowody dokonania transakcji i spisać jej okoliczności. Jak to zrobić? Przedstawiamy najprostszą drogę
- Weź potwierdzenie niezrealizowanej transakcji.
- Zrób zdjęcie komunikatu o niemożności wypłacenia pieniędzy.
- Zanotuj godzinę wypłaty i kwotę, którą chciałeś wypłacić – jeśli bankomat odmówił wydrukowania potwierdzenia.
- Spisz numer bankomatu – numer zwykle umieszczony jest na boku urządzenia.
- Sprawdź stan konta przez bankowość internetową (lub sprawdzenie salda w bankomacie).
Tuż po tych czynnościach można jeszcze zadzwonić do serwisanta bankomatu – telefon powinien znajdować się w tym samym miejscu, co numer identyfikacyjny urządzenia.
Później zaś można skontaktować się z infolinią banku, w ten sposób zadbasz również o poinformowanie ich o usterce. Konsultant powinien podać wszelkie potrzebne informacje na temat złożenia wniosku o zwrot pieniędzy lub wniosku reklamacyjnego. Czasem kontakt z infolinią wystarczy do przeprowadzenia tej procedury i zwrotu pieniędzy.
Podobnie, gdy stracimy kartę, należy natychmiast skontaktować się z bankiem i zastrzec kartę, tak by nikt z niej nie mógł skorzystać.
Jak złożyć reklamację?
Przede wszystkim należy skontaktować się z infolinią, tak jak to opisaliśmy powyżej. Reklamację należy złożyć w banku, z którego wypłacałeś pieniądze. Nie u operatora, do którego należał bankomat. Możesz ją złożyć:
- w oddziale poprzez pisemny lub ustny wniosek.
- listownie, wysyłając zgłoszenie do oddziału lub głównej siedziby banku.
- telefonicznie, dzwoniąc na infolinię (nie zawsze możliwe, zależy od banku).
- internetowo, poprzez panel bankowości internetowej (nie zawsze możliwe, zależy od banku).
- ustnie do protokołu w oddziale lub siedzibie banku.
Czytaj także: mBank ostrzega swoich klientów. Jedno kliknięcie i pieniądze znikną
We wniosku należy wpisać:
- twoje dane (imię, nazwisko, adres).
- informacje o zdarzeniu (data, godzina, miejsce, okoliczności).
- wysokość błędnie pobranej kwoty.
- nazwę banku, do którego należy bankomat.
- numer identyfikacyjny bankomatu.
- dowody niepoprawności transakcji.
- żądanie powiększenia stanu rachunku o nienależnie pobranie środki.
- informację, na jaki rachunek ma być dokonany zwrot.
Rozpatrzenie takiego wniosku trwa zwykle około 1-2 tygodni w zależności od tego, jak skomplikowana jest sprawa i jaki to bank. Po tym czasie pieniądze powinny zostać zwrócone na konto. Gdyby pojawiły się problemy, a wniosek taki zostałby odrzucony, zawsze można wstąpić na drogę sądową. W ostateczności pozostaje zwrócenie się o pomoc do Rzecznika Finansowego. W większości przypadków historia kończy się jednak pozytywnym rozpatrzeniem wniosku o zwrot pieniędzy.
Zobacz zdjęcia: Murale w warszawskim Centrum Zdrowia Dziecka