Metro w Warszawie coraz bliżej linii M4
- Nie zwalniamy tempa! Budujemy końcowy odcinek drugiej linii metra na Bemowie, rozpoczęły się również prace nad projektem dla pierwszego odcinka linii M3, teraz rozpoczynamy przygotowanie projektu dla czwartej linii. Właśnie w taki sposób konsekwentnie realizujemy plan budowy złożonego z pięciu linii systemu metra w Warszawie do 2050 roku - przekazał pod koniec września prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na wyłonienie wykonawcy prac przedprojektowych linii M4 złożyła firma Metroprojekt sp. z o.o. Jak poinformował ratusz, do jej zadań będzie należało przygotowanie dokumentacji, tj. Projektu Koncepcyjnego - Raportu wstępnego; Ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą; Dokumentacji Hydrogeologicznej i Geologiczno-Inżynierskiej oraz Projektu Koncepcyjnego - Raportu końcowego.
W nadchodzących miesiącach rozstrzygnie się m.in. kwestia, czy metro będzie kursowało w trybie autonomicznym, czy też z udziałem maszynistów. Od tego zależy wiele aspektów funkcjonowania systemu, m.in. budowa STP oraz połączenia z innymi liniami.
- Prace przedprojektowe to także szczegółowa analiza trasy linii M4, która obejmie lokalizację obiektów - usytuowanie ich w terenie, potencjalne miejsca kolizyjne lub wymagające szczególnego potraktowania, przy uwzględnieniu istniejących obiektów budowlanych i budynków, istniejącej infrastruktury oraz naturalnych przeszkód. W efekcie przygotowany zostanie dokładny przebieg tunelu metra, a także lokalizacje korpusów stacji. W opracowaniu istotny nacisk zostanie położony na rozwiązania proekologiczne, m.in. związane z zaopatrywaniem w energię i ciepło czy wykorzystanie wód opadowych - podkreślili stołeczni urzędnicy. Dokumentacja powinna być gotowa za 38 miesięcy.
Linia metra M4 w Warszawie - trasa, stacje, mapa
Zgodnie z bieżącymi planami najdłuższa linia metra w Warszawie, czyli M4 ma połączyć Tarchomin z Wilanowem. Na jej 26-kilometrowej trasie znajdą się łącznie 23 stacje. - Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia - dodał ratusz.
Na mapie, udostępnionej przez stołecznych urzędników, sprawdzić można planowany przebieg linii M4 z następującymi stacjami:
- Tarchomin;
- Henryków;
- Stare Świdry;
- Ruda;
- Marymont;
- Plac Grunwaldzki;
- Rondo Radosława;
- Cm. Żydowski;
- Kercelak;
- Rondo Daszyńskiego;
- Plac Zawiszy;
- Plac Narutowicza;
- Banacha;
- Rakowiec;
- Żwirki i Wigury;
- Służewiec;
- Rondo UE;
- Ksawerów;
- Wilanowska;
- Dolina Służewiecka;
- Stegny;
- Sobieskiego;
- Wilanów.
Wystawa "Dali Cybernetics" - zobacz zdjęcia: