Co z Lotniskiem Chopina po wybudowaniu CPK?
Zgodnie ze słowami Rafała Trzaskowskiego, premier Donald Tusk powiedział, iż będzie traktował tę sprawę w kwestiach czysto merytorycznych. - Po analizach, po setkach rozmów dochodzimy do stanowiska, że CPK w zupełnie innej formie, nie tak rozbudowanej, jak to kiedyś proponował PiS, a później się z tego wycofywał, ma rację bytu - dodał prezydent Warszawy.
- Dla mnie najważniejsze jest to, że nie przekreśla to Okęcia, żeby dalej mogło funkcjonować. I takie zapewnienia rząd składa, że oba te projekty - ten zupełnie inny, racjonalny projekt CPK oraz utrzymanie Okęcia - mogą się wzajemnie uzupełniać - powiedział Trzaskowski.
Premier Donald Tusk zapowiedział natomiast, że w czerwcu przedstawiona zostanie pełna prezentacja przyszłości przedsięwzięć kolejowych, lotniczych i lotniskowych w Polsce.
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe - węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. Pod koniec kwietnia br. PPL podały, że realnym terminem, kiedy CPK zacznie funkcjonować, jest 2035 r. Oceniły, że podawana przez poprzednie władze data, czyli 2028 r., "była myśleniem życzeniowym".