"Biorąc pod uwagę narastanie różnego rodzaju problemów w społeczności uniwersyteckiej, trudne zachowania w sytuacjach dydaktycznych, o czym relacjonuje aż 40 proc. studentów i 70 proc. nauczycieli akademickich, zdecydowaliśmy się wyjść naprzeciw i przygotować procedury i materiały, które pomogą zarówno nauczycielom radzić sobie z takimi trudnymi sytuacjami" - powiedziała w środę prorektor Uniwersytetu Śląskiego ds. rozwoju kadry prof. Ewa Jarosz.
Pierwsza broszura pt. "Kontakt z osobami z zaburzeniami psychicznymi. Poradnik dla pracowników Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach" stanowi odpowiedź na zgłaszane przez pracowników uczelni trudne sytuacje, których źródłem najczęściej mogą być problemy emocjonalne, czy też psychologiczne studenta. Część materiałów opracowano podczas warsztatów realizowanych z udziałem studentów oraz specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego, część powstała w ramach prac specjalnie powołanego do tego celu interdyscyplinarnego zespołu pracowników UŚ.
W materiale znajdują się m.in. opisy wybranych zaburzeń psychicznych, informacje o wsparciu, jakie mogą otrzymać studenci, scenariusz rozmowy wspierającej studenta, którego zachowanie może wskazywać na problemy natury psychologicznej lub inne problemy osobiste i raport z badań stanu zdrowia psychicznego wśród studentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Natomiast broszura pt. "Trudne sytuacje w relacjach ze studentami. Zasady postępowania i scenariusze rozmów" jest rezultatem trwającego około dwóch lat projektu, obejmującego zarówno badania w tym zakresie, jak i pracę interdyscyplinarnych zespołów złożonych z pracowników naukowych i administracyjnych uczelni oraz studentów. W materiale znajdują się m.in. informacje dotyczące postępowania i reagowania w różnorodnych sytuacjach trudnych, podsumowanie wyników badań ankietowych, które były realizowane wśród studentów i kadry Uniwersytetu Śląskiego, instrukcje i scenariusze rozmów ze studentami.
"Broszury mają za zadanie pomóc w sytuacjach, w których martwimy się o studenta, a także uporządkować merytoryczne i zgodne z przepisami uczelni sposoby reagowania w problematycznych przypadkach" – powiedział w środę rzecznik Uniwersytetu Śląskiego Jacek Szymik-Kozaczko.
- "Treści są uniwersalne, sprawdzą się nie tylko na Uniwersytecie Śląskim, ale także w innych polskich uczelniach, którym zostaną udostępnione" – dodał.