Z Warszawy do CPK w 15 minut
- Spółka CPK uzyskała decyzję środowiskową na odcinek Kolei Dużych Prędkości Warszawa - CPK, czyli jeden z tych dwóch odcinków Warszawa - CPK - Łódź. To połączenie Warszawy z Łodzią w standardzie Kolei Dużych Prędkości pozwoli na dojechanie na CPK w 15 minut z Warszawy Centralnej i poniżej 30 minut z Łodzi Fabrycznej - powiedział podczas poniedziałkowej konferencji prasowej wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Jak dodał, na 26-kilometrowym odcinku znajdzie się też najdłuższy, 9-kilometrowy tunel na wyjściu z Warszawy, będzie się zaczynał w okolicach Warszawy Zachodniej.
Spółka CPK poinformowała o decyzji środowiskowej dla inwestycji kolejowej CPK, którą w czwartek wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie. Dokument dotyczy odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła CPK (dokładnie do drogi wojewódzkiej nr 579). - To pierwsza uzyskana przez CPK decyzja środowiskowa dotycząca Kolei Dużych Prędkości - wskazała spółka.
Przypomniano, że wniosek o wydanie decyzji został złożony we wrześniu ubiegłego roku. Wcześniej spółka CPK przeprowadziła całoroczne drobiazgowe badania środowiskowe. Na tej podstawie powstał raport oddziaływania na środowisko, który wraz z załącznikami liczy kilka tysięcy stron. Uwagi do raportu składali mieszkańcy w ramach procedury udziału społeczeństwa w postępowaniu. - Decyzja warszawskiego RDOŚ posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Dokument otwiera przed CPK drogę do wnioskowania o zgody wodnoprawne, decyzję lokalizacyjną, a następnie o pozwolenie na budowę - wskazała spółka.
Dodano, że jednocześnie w RDOŚ w Łodzi toczy się zaawansowana procedura uzyskiwania wniosku o decyzję środowiskową dla odcinka węzeł CPK – Łódź (od drogi krajowej nr 50 po zachodniej stronie projektowanego lotniska do Łodzi Fabrycznej). Jak wynika z harmonogramów, odcinek między Warszawą a Łodzią powinien być przejezdny w momencie uruchomienia pierwszego etapu lotniska.
Horała poinformował, że jest gotowy przetarg na drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. - Przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi jest gotowy. W ciągu najbliższych dni to postępowanie zostanie formalnie ogłoszone. Prace związane z budową tunelu CPK w Łodzi konsekwentnie i zgodnie z planem idą do przodu – powiedział Horała.
Spółka podkreśla, że trasa Łódź – Warszawa będzie pierwszym odcinkiem nowej sieci KDP w Polsce. To priorytetowy fragment tzw. igreka, czyli nowej linii kolejowej między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Na tej trasie pociągi będą rozpędzały się do 250 km/h (prędkość projektowa to 350 km/h).