Nowa trasa tramwajowa w Warszawie coraz bliżej
"Wybraliśmy wykonawcę w postępowaniu przetargowym na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej dla trasy tramwajowej, która ma połączyć ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. To firma Databout z ofertą na kwotę ok. 14,4 mln zł brutto. Teraz wybór musi się uprawomocnić" - poinformowali w mediach społecznościowych przedstawiciele Tramwajów Warszawskich.
Jak dodali, firma zajmie się opracowaniem trzech wariantów trasy. Te będą różniły się "miejscem zakończenia odcinka podziemnego i lokalizacją rampy wyjazdowej (w rejonie Prądzyńskiego albo Krzyżanowskiego) czy sposobem włączenia trasy przy Kasprzaka". Wykonawca przygotuje projekt budowlany, projekty wykonawcze i dokumentację przetargową oraz pozyska niezbędne do rozpoczęcia robót w terenie decyzje. Kompletna dokumentacja wraz z decyzjami ma zostać przekazana w ciągu 43 miesięcy od zawarcia umowy.
"Trasa podzielona jest na dwa zadania. Pierwsze obejmuje odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a drugi - wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia wraz z podziemnym zespołem przystankowym przy peronie 9. Podział umożliwi ewentualne etapowanie inwestycji w zależności od posiadanych środków finansowych - zarówno na etapie projektowania, pozyskiwania decyzji administracyjnych, jak i późniejszej budowy" - dodali przedstawiciele Tramwajów Warszawskich.
Kiedy ruszą prace na budowie nowej trasy tramwajowej w Warszawie?
Nowa, planowana obecnie trasa będzie miała ok. 1,4 km, z czego blisko kilometr znajdzie się pod ziemią. Tramwaje pojadą tunelem pod dworcem Warszawa Zachodnia, a następnie nowym tunelem w ciągu Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Do ul. Kasprzaka dojadą w okolicy przystanku Szpital Wolski. Jeszcze w połowie października urzędnicy informowali, że na trasie przewidziano trzy nowe zespoły przystankowe - podziemny w rejonie peronu 9 stacji Warszawa Zachodnia (za nim zaplanowano rozjazdy oraz przestrzeń na odstawienie tramwaju), podziemny w rejonie ul. Tunelowej w kierunku Kasprzaka oraz podziemny lub naziemny w rejonie ul. Prądzyńskiego. W ramach inwestycji przewidziano również rozbudowę istniejącego zespołu przy ul. Kasprzaka.
Kiedy realnie można spodziewać się rozpoczęcia prac budowlanych? Jak przekazali przedstawiciele Tramwajów Warszawskich, roboty zaplanowano wstępnie po 2030 r. - wiele w tej kwestii będzie zależało od możliwości finansowych.
i
Nowe stacje metra w budowie (listopad 2025) - zobacz zdjęcia: