Przebudowa Warszawy Wschodniej za gigantyczne pieniądze - wkrótce przetarg na budowę
Pod koniec lutego wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że przetarg na przebudowę Warszawy Wschodniej zostanie ogłoszony prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Skala inwestycji będzie podobna do tej na Warszawie Zachodniej, jednak tym razem najpewniej potrzebny będzie większy budżet. - Przewidujemy, że to będzie kwota ponad 3 mld zł - powiedział.
Na jakim etapie jest obecnie omawiana inwestycja? Zgodnie z informacjami podanymi przez wiceministra końca dobiegają już prace nad przygotowaniem dokumentacji projektowej. Czas pokaże, jak długo trzeba będzie poczekać na ogłoszenie przetargu oraz podpisanie umowy z wykonawcą. Przy pomyślnym układzie spraw teoretycznie prace mogłyby ruszyć najwcześniej w 2026 r. O postępach będziemy na bieżąco informować.
Czytaj również: Muszla koncertowa w Warszawie schowana za barierkami. Znów ruszył remont
Remont Warszawy Wschodniej - co się zmieni?
O tym, jakich nowości po przebudowie Warszawy Wschodniej mogą się spodziewać pasażerowie, z Karolem Jakubowskim z PKP PLK rozmawiał niedawno reporter Radia ESKA. - W ramach inwestycji przewidujemy przebudowę wszystkich peronów, przejść podziemnych oraz budowę nowego pełnego zadaszenia. Po modernizacji cała stacja będzie w pełni przystosowana do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Między innymi wybudowane będą windy. Informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów będą z kolei wyświetlane na ekranach - zaznaczał Jakubowski.
Podsumowując, największą zmianą ma być przykrycie wszystkich peronów jednym wielkim dachem, który miejscami będzie szklany. Zmodernizowane mają zostać także tunele dla pieszych pod peronami. Przebudowane zostaną rozjazdy kolejowe na terenie stacji, dzięki czemu ruch pociągów ma odbywać się płynniej.
Czytaj również: Rowerowy raj powstanie pod Warszawą. Nowe ścieżki poprowadzą wokół jeziora
Jednocześnie warto zaznaczyć, że w jeszcze w 2022 r. miasto podpisało z PKP PLK porozumienie w sprawie budowy tunelu drogowego pod stacją Warszawa Wschodnia, który miałby powstać w czasie modernizacji dworca. "W tunelu pod stacją przewidziano: drogę, linię tramwajową, chodnik, ścieżkę dla rowerzystów. Planowane jest funkcjonalne połączenie przystanku tramwajowego ze stacją" - informowali wówczas kolejarze.
Umowa na projekt tunelu w ciągu ul. Tysiąclecia oraz opracowanie koncepcji ul. Tysiąclecia od ul. Żupniczej do ul. Kijowskiej została podpisana w 2023 r. Zgodnie z informacjami, które podał wtedy Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, droga powinna być gotowa w 2029 r. Czas jednak pokaże, czy tego terminu ostatecznie uda się dotrzymać.
Czytaj również: To nie będzie zwykły basen. Nowa pływalnia w Warszawie zyska wieżę widokową
Współpraca: Piotr Durys
