Kiedy tramwaje wrócą na pętlę Banacha? Jest termin
W komunikacie z 3 grudnia stołeczny ratusz poinformował o zakończeniu prac nad nowym węzłem rozjazdowym dla tramwajów na skrzyżowaniu Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Na tym budowa trasy prowadzącej do dworca Warszawa Zachodnia oczywiście się nie kończy, jednak zaawansowanie robót we wspomnianym miejscu umożliwia wprowadzenie zmian w organizacji ruchu.
"Od soboty, 6 grudnia tramwajem znów będzie można dojechać do pętli Banacha, która znajduje się w bezpośredniej bliskości szpitala klinicznego i kampusu uniwersyteckiego" - przekazali urzędnicy, dodając, że zmiana ta wpłynie na trasy wybranych linii komunikacji miejskiej.
Zmiany dla kierowców i komunikacji miejskiej w Warszawie
"Po dziewięciu miesiącach dojadą tam ponownie tramwaje linii 14. Na tę pętlę skierowane zostaną także tramwaje linii 7, które - podobnie jak »czternastka« - w ostatnich miesiącach dojeżdżały z Pragi na pl. Narutowicza. Trasa linii 25 zostanie wydłużona do pętli na tym ochockim placu [...]. Trasa linii 1 w dłuższych kursach nie zmieni się, czyli tramwaje pojadą do pętli P+R Al. Krakowska, natomiast kursy na krótszej trasie "jedynka" zakończy na pętli Banacha [...]. Trasy linii 9 i 15 nie zmienią się - tramwaje będą dojeżdżać do pętli P+R Al. Krakowska" - wyjaśnił ratusz.
Zmiany czekają również kierowców, którzy odzyskają dojazd ul. Banacha do skrzyżowania z Grójecką i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Jak zaznaczyli urzędnicy, zakończenie zasadniczych prac przy węźle rozjazdowym umożliwi także oddanie drugiej jezdni Grójeckiej. Wykonawca będzie nadal pracował przy chodnikach, a na krótkich odcinkach można spodziewać się zamknięcia prawych pasów.
"Na jezdni Banacha w stronę Grójeckiej będzie zamknięty prawy pas. Kierowcy będą mieli pas do jazdy prosto i w prawo oraz do skrętu w lewo. Grójecką, przed skrzyżowaniem z Bitwy Warszawskiej 1920 r., w stronę al. Krakowskiej kierowcy pojadą trzema pasami: prosto i w prawo, prosto oraz w lewo. Za skrzyżowaniem, na około stu metrach, będą dwa pasy, a dalej już trzy. Z kolei na jezdni w stronę centrum przed skrzyżowaniem będą trzy pasy, w tym osobny lewoskręt w Bitwy Warszawskiej 1920 r. Za skrzyżowaniem do przystanku autobusowego drogowcy zaplanowali jeszcze prace przy chodniku i kierowcy będą mieli dwa pasy. Za przystankiem jezdnia rozszerzy się do trzech. Na tym etapie w dalszym ciągu zaś dostępna będzie jedna jezdnia ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r." - dodał ratusz.
W jaki sposób opisane zmiany wpłyną na kursowanie autobusów? Na dotychczasowych, objazdowych trasach pozostaną jeszcze linie: 154, 157, 167, 208, 414, 521 i N01. Linie: 136, 172 oraz 186 wrócą natomiast na swoje stałe trasy.
Tramwaj do Dworca Zachodniego - kiedy nowa trasa będzie gotowa?
Nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego będzie miała ok. 1,6 km. Korzystający z niej pasażerowie pojadą od stacji Warszawa Zachodnia, z podziemnego przystanku, ok. 500-metrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Tramwaje wyjadą z tunelu między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i dojadą do węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu z ul. Grójecką.
"Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika - nieco ponad kwadrans" - czytamy na stronie Tramwajów Warszawskich. Pierwszy tramwaj dojedzie do Dworca Zachodniego w II połowie 2026 r.