Cztery trasy na Mazowszu: dwie nowe, dwie odbudowane
Powstaną odcinki torów na trasach Zegrze-Przasnysz i Kozienice-Dobieszyn, a odbudowane zostaną na trasach Ostrów Mazowiecka-Małkinia, Sokołów Podlaski-Siedlce.
- Odcinki rewitalizowane, gdzie linie kolejowe już istnieją i prowadzone są usługi towarowe, będą przystosowane do ruchu pasażerskiego z wybudowaniem różnego rodzaju przystanków osobowych - mówi Piotr Siemianowski, dyrektor zakładu linii kolejowych w Warszawie PKP PLK.
Odcinek Zegrze-Przasnysz wejdzie w szlak "Kolei Północnego Mazowsza", a zdaniem władz gminy - będzie rozwiązaniem licznych problemów transportowych tej okolicy.
- Dla nas to po pierwsze rozwiązanie, a po drugie rozwiązanie problemów komunikacyjnych i po trzecie doskonała komunikacja z aglomeracją warszawską - mówi wiceburmistrz Serocka, Marek Bąbolski.
- To najlepsza i chyba jedyna alternatywa, żeby rozwiązać komunikację z Warszawą bez korków.
Dofinansowanie nie dla każdego
W całej Polsce na dofinansowanie w ramach Kolej Plus mogą liczyć 34 inwestycje, z czego cztery na Mazowszu. Propozycji w naszym regionie było więcej, ale nie każda przedarła się przez mur procedur kwalifikacyjnych.
- Projektów było znacznie więcej, jednak program zakłada konkursowy sposób pozyskiwania dofinansowania. Trzeba było przygotować plan, program jak kolej ma wyglądać, ale też zapewnić umowę z operatorami pociągów. Muszą po tych liniach jeździć przynajmniej cztery pociągi dziennie, bo chodzi o to, by nie zbudować torów, na których nie będzie pociągów. Dlatego nie każdy, kto ma pomysł, zdobędzie pieniądze - mówi wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł.
Inwestycje kolejowe na Mazowszu realizowane w ramach programu opiewają na kwotę 1 mld 200 mln zł, z czego 1 mld zł pozyskane zostanie z dofinansowania.
Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!