- Wybuch wojny na Ukrainie odbił się na finansowaniu komunikacji miejskiej i na kosztach, jakie z tego tytułu poniósł ZTM i jego przewoźnicy - powiedziała we wtorek dyrektor ZTM Katarzyna Strzegowska.
Komunikacja miejska w Warszawie w liczbach
W ramach całej aglomeracji miejskiej w 2022 roku na trasach długości 4548 km kursowały 302 linie autobusowe obsługiwane przez 1553 pojazdy. Codziennie na 344 km torów wyjeżdżało 400 tramwajów. Na dwóch liniach metra o długości 42 km pasażerów woziły 62 pociągi. 19 pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej jeździło na trzech liniach po torach o łącznej długości 115 km.
W 2022 roku pojazdami Warszawskiego Transportu Publicznego zrealizowano dokładnie 863 445 768 przejazdów, podczas gdy w 2021 roku prawie 810 mln. - Największy udział w tym miała frakcja autobusowa, ze względu na ilość taboru w ruchu. Na drugim miejscu uplasowała się frakcja tramwajowa i dwie linie metra. Potem SKM i przewóz osób w ramach wspólnego biletu z Kolejami Mazowieckimi i Warszawską Koleją Dojazdową - wyjaśniła Strzegowska.
Z autobusów korzystano ponad 403 mln razy – rok wcześniej było to ponad 287 mln (wzrost o 40,3 proc.). Tramwaje przewiozły ponad 247 mln osób (32 proc. wzrost w porównaniu do 2021 roku). Najwięcej pasażerów przybyło w metrze. Ich liczba wzrosła o ponad 41 proc. – z prawie 114 mln w 2021 roku do 160 mln w 2022 roku. Jest to wynik rozbudowy drugiej linii podziemnej kolei o dwie nowe stacje na Woli i Bemowie oraz trzy na Bródnie. Pociągi SKM przewiozły ponad 17 mln pasażerów, a tym samym liczba korzystających z nich osób wzrosła o 21,8 proc.
Czytaj również: Konkurs Warszawa w kwiatach. Zgłoś swój balkon do 40. edycji wydarzenia
Setki milionów za bilety ZTM
Wpływy ze sprzedaży biletów w 2022 roku wyniosły prawie 776 mln, o 33 procent więcej niż w roku ubiegłym (2021 - ok. 585 mln).
Strzegowska zwróciła uwagę na pokrycie wydatków na komunikację miejską z dochodów uzyskanych ze sprzedaży biletów i stałej działalności handlowej. Z tych dochodów pokryto 30 proc. wydatków bieżących, a w 2021 roku było to 22,5 proc. Maksymalne pokrycie wysokości 35 proc. było w rekordowym roku 2019.
- Robimy wszystko, żeby pomimo niezmienionej taryfy biletowej próbować powrócić do tego pokrycia. Natomiast początek 2023 roku pokazuje, że będzie to trudne, nie ze względu na brak możliwości realizacji dochodów, ale ze względu na gigantycznie rosnące koszty i wydatki jakie ponosimy na transport publiczny, ze względu na wzrost cen paliw - zaznaczyła.
Warszawiacy jeżdżą na gapę?
Dyrektor pionu handlowego ZTM Agnieszka Siekierska-Orłowska zaznaczyła, że oprócz wpływów z biletów i działalności handlowej należy jeszcze pamiętać o opłatach dodatkowych, czyli np. opłat za brak biletu, które w 2022 roku wyniosły blisko 50 mln zł.
Kontrolerzy biletów w ubiegłym roku przeprowadzili ponad 8 mln kontroli (o 18,6 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2021). Wystawili 168 tys. opłat dodatkowych, z czego większość – ponad 102 tys. – gapowicze zapłacili na miejscu. Pozostałym wręczono wezwania do zapłaty. Udział osób podróżujących bez ważnego biletu wyniósł 2,1 proc. i był mniejszy niż w roku 2021 (2,3 proc.). Zdecydowanie wzrosła liczba opłat wnoszonych podczas kontroli na miejscu. W 2022 roku stanowiły one 60,7 proc. wszystkich opłat dodatkowych, a rok wcześniej 48,2 proc.
Czytaj również: Pasażerom pociągów z linii otwockiej puszczają nerwy. "To patologia"
Jakie bilety ZTM wybierali warszawiacy?
Jeśli chodzi o strukturę sprzedaży biletów, to bilety krótkookresowe stanowią większość (ok. 97 mln sztuk), bilety długookresowe - 4,5 mln. W sumie w 2022 roku sprzedano ponad 101 mln biletów. Z kolei jeśli chodzi o bilety krótkookresowe, to dominują bilety 20-minutowe (54 mln szt.), dalej bilety jednorazowe (41 mln szt.) . Przy biletach długookresowych dominuje bilet standardowy (na 1 i 2 strefę), tj. 56 proc. udziału we wpływach, dalej bilet Warszawiaka - 36 proc. i bilet z dopłatami od innych gmin to 8 proc.
Pasażerowie najchętniej wybierali bilety czasowe – w 2022 roku kupili ich ponad 54 mln sztuk. To o 29 proc. więcej niż w 2021 roku (ponad 41 mln sztuk). Jednocześnie, w porównaniu z rokiem 2021, wzrosła o 34 proc. liczba sprzedanych biletów długookresowych – z 3,3 mln do 4,4 mln sztuk.
Gdzie najlepiej kupić bilet ZTM?
Bilety najchętniej kupowane są w biletomatach stacjonarnych. - Co ciekawe, ale nie zaskakujące, na drugie miejsce wysuwają się aplikacje mobilne - powiedziała Siekierska-Orłowska.
Z raportu wynika, że w urządzeniach dostępnych w najpopularniejszych punktach miasta i na stacjach metra nabyli ponad 33 mln sztuk (rok wcześniej – 27 mln). Drugie miejsce zajęły sprzedażowe aplikacje mobilne. Tą drogą sprzedano prawie 28 mln biletów. Rok wcześniej były to 15 mln sztuk, co oznacza prawie 80 proc. wzrost popularności tego kanału dystrybucji.
Jednocześnie z roku na rok spada zainteresowanie zakupem biletów w stacjonarnych punktach, takich jak kioski i sklepy. W 2022 roku sprzedano w nich 14 mln biletów, czyli 14 proc. wszystkich biletów podczas gdy w 2021 roku było to 18 proc. Trzecim najchętniej wybieranym sposobem zakupu biletów były mobilne automaty biletowe. Zdecydowano się na nie 25 mln razy. Rok wcześniej w urządzeniach zainstalowanych w pojazdach nabyto 21 mln biletów. Popularność tego kanału dystrybucji wzrosła więc o prawie 18,2 proc.
Czytaj również: Czy Warszawa, tak jak Paryż i Rzym, ograniczy elektryczne hulajnogi? Mamy stanowisko ZDM-u
"Biletobranie" z sukcesem
- Nowością jest idea konkursowa, która spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród pasażerów. W zeszłym roku odbyły się cztery "Biletobrania", w których wzięło udział ponad 11 tys. pasażerów. Uruchomiliśmy w zeszłym roku elektroniczny punkt obsługi pasażerów i obsłużyliśmy już 8,5 tys. osób - powiedziała Siekierska-Orłowska.
Nowe inwestycje w Warszawie
W raporcie ZTM podsumowało inwestycje w 2022 roku. W czerwcu został oddany do użytku 2,5-kilometrowy odcinek drugiej linii metra znajdujący się na pograniczu Woli i Bemowa (dwie stacje), a we wrześniu - odcinek bródnowski (trzy stacje).
W trakcie ubiegłych wakacji Tramwaje Warszawskie rozpoczęły budowę trasy tramwajowej pomiędzy centrum Warszawy a Wilanowem oraz w marcu - na Woli, wzdłuż ul. M. Kasprzaka.
Czytaj również: Nowa akcja Westfield Arkadia. Zakupy w poniedziałkowe wieczory będą wyglądały inaczej
ZTM na zakupach - nowe autobusy, tramwaje i pociągi metra
W 2022 roku park taborowy komunikacji miejskiej wzbogacił się o 119 nowoczesnych pojazdów. Do Warszawy dotarło pierwszych sześć z 37 zamówionych pociągów metra Skoda Varsovia. Pod koniec roku na pierwszą i drugą linię metra wyjeżdżało pięć nowych składów.
Szybka Kolej Miejska wprowadziła w ubiegłym roku na tory pierwsze składy Impuls 2 – wyprodukowane przez nowosądecki Newag. Miejski operator kolejowy kupił łącznie 21 pociągów – sześć czteroczłonowych i 15 pięcioczłonowych. Składy te, po połączeniu w tandemy, zapewniają ponad 370 miejsc siedzących.
Miejskie Zakłady Autobusowe wyjechały na stołeczne ulice zasilanymi gazem autobusami typu Sancity. Są to pojazdy wyprodukowane przez firmę Autosan – w ramach umowy na dostawę 90 przegubowych niskoemisyjnych wozów. Do końca ubiegłego roku zrealizowano połowę kontraktu, a tym samym w parku taborowym miejskiego operatora autobusowego znajdowało się prawie 500 zero- i niskoemisyjnych wozów.
Koniec ubiegłego roku zbiegł się z dostarczeniem do Warszawy 50. tramwaju wyprodukowanego przez koreańską firmę Hyundai. Pasażerowie podróżowali już 33 składami, a kolejnych 17 przechodziło testy.
Nowe parkingi P+R, wiaty przystankowe i buspasy
W 2022 roku oddano w Warszawie do użytku dwa nowe parkingi "Parkuj i Jedź" – Żerań PKP i Warszawa Jeziorki.
W ubiegłym roku ZTM przeprowadził prace remontowe na 21 przystankach. Ustawiono 40 nowych wiat. Siedemnaście z nich jest wyposażonych w instalację fotowoltaiczną. Jednocześnie przestawiono 25 wiat. W kolejnych 16 wiatach – w ramach zazieleniania przystanków – wyłożono rozchodnik. Obecnie na warszawskich ulicach jest ustawionych 37 wiat pokrytych zielenią.
W 2022 roku sieć warszawskich buspasów wydłużono o prawie dziesięć kilometrów. Dwukilometrowy pas autobusowy wytyczono w Dolinie Służewieckiej i al. gen. W. Sikorskiego. Na ulicy Puławskiej 7,5-kilometrowy buspas zagościł w obu kierunkach na odcinku od ulicy Poleczki do granic miasta. Oprócz buspasów stałych wytyczono także czasowe na okres budowy trasy tramwajowej do Wilanowa.
Rok 2022 przyniósł także zwiększenie udziału "tramwajowych" skrzyżowań wyposażonych w system zielonej fali – z 60 do 71 proc. Już 187 warszawskich skrzyżowań, przez które przejeżdżają tramwaje, ma zainstalowane nowoczesne narzędzie, dzięki któremu tramwaj prawie zawsze ma zielone światło.
Na coraz większej liczbie skrzyżowań wdrożono także priorytety dla autobusów. Sterują one ruchem w taki sposób, aby zapewnić sprawny przejazd na zielonym świetle jak największej liczbie autobusów, przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu indywidualnego. W 2022 roku system działał na 58 skrzyżowaniach.
W ubiegłym roku pracownicy ZTM i stołecznych operatorów ponownie odwiedzili stołeczne szkoły, w których prowadzili zajęcia z "Wychowania komunikacyjnego". W 2022 roku zorganizowano 16 zajęć w 14 szkołach.
Zobacz, jak wygląda zabytkowy tramwaj, który jeździł ulicami warszawskiego getta: