Metro Muranów i plac Konstytucji. Historia
Pomysł na stworzenie stacji pojawił się już w PRL-u, ale w latach 90. zrezygnowano z niego ze względu na wysokie koszty. Od tamtej pory pomysł dobudowania stacji wielokrotnie powracał. W 2019 r. władze Warszawy oficjalnie ogłosiły, że stacje Plac Konstytucji i Muranów powstaną, nie wiadomo jednak kiedy.
Jak podaje Koło Miłośników Metra odcinki, na których nie powstały stacje, należą do jednych z dłuższych na trasie linii M1. Odległość pomiędzy osiami peronów stacji A-11 Politechnika i A-13 Centrum wynosi 1450 m, a pomiędzy A-15 Ratusz i A-17 Dworzec Gdański – 1534 m. Tymczasem średnia odległość między stacjami metra na tej linii wynosi ok. 1082 metry.
W 2023 r. prezydent Warszawy zaprezentował pomysł, w którym do 2050 roku w stolicy będzie 5 linii metra. Dzięki temu ponad połowa mieszkańców stolicy – zgodnie z ideą miasta 15-minutowego – będzie mieszkać w zasięgu dojścia piechotą do stacji metra. Plan zakłada, że 17 z 18 dzielnic będzie miało dostęp do metra. Na mapie projektu 5 linii metra do 2050 roku, można zauważyć, że na pierwszej linii są stacje: plac Konstytucji i Muranów.
Stacje metra plac Konstytucji i Muranów. Wizualizacje
Stacja metra Plac Konstytucji według planów, ma powstać pomiędzy istniejącymi stacjami metra Politechnika oraz Centrum. Nie znajdzie się pod samym placem, a tuż obok niego – pod ul. Marszałkowską na odcinku między pl. Konstytucji a ul. Wilczą. Wejścia do stacji znajdą się po obu stronach ul. Marszałkowskiej, a w przyszłości planowane jest także wykonanie dodatkowych dwóch wejść już na samym pl. Konstytucji.
Stacja Muranów powstanie pod ul. Andersa, na północ od jej skrzyżowania z ul. Anielewicza na Muranowie. Metro Muranów zostanie umieszczona pomiędzy stacjami: Ratusz-Arsenał oraz Dworzec Gdański. Wejścia będą znajdować się po obu stronach ul. Andersa.
Brakujące stacje metra na linii M1. Czy wiadomo, kiedy powstaną plac Konstytucji i Muranów?
Obecnie nie jest znany dokładny termin budowy oraz otwarcia stacji metra Plac Konstytucji i Muranów. Pierwotnie miasto zakładało, że prace zakończą się najpóźniej w 2026 r., jednak obecnie nie padają żadne terminy i wiadomo jedynie, że do 2050 r. ma powstać 5 linii metra, łącznie z brakującymi stacjami na M1.